ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال چیست و چه مزایایی نسبت به روش سنتی دارد؟

امروزه فناوری در تمامی سطوح پیشرفت کرده است.ایمپلنت دیجیتال نیز با استفاده از ابزار جدید و نرم افزارهای سه بعدی تحولی نوین در دندانپزشکی است. بر همین اساس، با ورود فناوری‌های دیجیتال به دنیای پزشکی و به‌ویژه دندانپزشکی، شاهد تغییرات بسیاری در این حوزه خواهیم بود.در همین راستا، دندانپزشکی مانند بسیاری از بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، در دهه‌های گذشته شاهد پیشرفت مداوم بوده است. هر ساله میلیون‌ها نفر در ایران درجات مختلفی از بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان را تجربه می‌کنند.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی، دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارند، اساسا مانند ریشه‌های دندان‌های طبیعی شما عمل می‌کنند. ایمپلنت‌ها پست‌های تیتانیومی زیست‌سازگار کوچکی هستند که از طریق جراحی در فک شما قرار می‌گیرند تا دندان، پل یا پروتز جایگزین را نگه دارند.

هنگامی که ایمپلنت دندانی در استخوان فک شما جاسازی می‌شود، استئواینتگراسیون آغاز خواهد شد. استخوان اطراف ایمپلنت شروع به بافتن الیاف در اطراف پست تیتانیوم می‌کند. یک پیوند بسیار قوی برای نگه داشتن آن در جای خود ایجاد خواهد کرد. ایمپلنت‌ها به استخوان فک شما متصل می‌‌شوند و برای ‌دندان‌های مصنوعی حمایت محکمی ایجاد می‌‌کنند. هنگامی که ایمپلنت‌ها در جای خود قرار گرفتند و محل بهبود یافت، دندانپزشک شما می‌تواند دندان‌های مصنوعی جایگزین شما را روی آن‌ها نصب کند.

دندانپزشکی دیجیتال چیست و چه کاربردهایی در دندانپزشکی دارد؟

روش انجام ایمپلنت دیجیتال چیست؟

تصویربرداری CT سه‌بعدی مورد استفاده در جراحی دیجیتال اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت استخوان و موقعیت عصب ارائه می‌دهد. با استفاده از جراحی کاشت دندان سنتی، دندانپزشک باید یک برش بزرگ در امتداد خط لثه شما تا استخوان ایجاد کند.

با استفاده از فناوری ایمپلنت دیجیتال با هدایت کامپیوتری، ایمپلنت بدون بالا بردن فلپ لثه قرار می‌گیرد. بنابراین، آسیب کمتری به محل وارد می‌شود و نیازی به بخیه ندارد و باعث کاهش خونریزی، تورم و زمان بهبودی می‌شود.

از آنجایی که فناوری ایمپلنت دیجیتال منجر به خونریزی و تورم کمتر پس از جراحی دندان می‌شود، بیماران مبتلا به شرایطی مانند فشار خون بالا و دیابت ممکن است کاندیدای مناسبی برای درمان باشند.

قیمت ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال یک راه‌حل دائمی

هنگامی که دندان‌ها در اثر پوسیدگی یا ضربه آسیب می‌بینند، ایمپلنت‌های دیجیتال دندان می‌توانند عملکرد و زیبایی لبخند شما را بازگردانند. پس از کاشت ایمپلنت‌های دندانی، می‌توان آن‌ها را دائمی در نظر گرفت؛ زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون ترک یا شکستگی دوام بیاورند.

مزایای ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال دندان مزایای زیادی دارد، از جمله:

  1. عملکرد دندان‌ها بازیابی می‌شود.
  2. موجب بهبود زیبایی‌شناسی کلی لبخند شما می‌شوند.
  3. می‌توانند گفتار شما را بهبود ببخشند؛ زیرا به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر هستند و صحبت کردن با آن‌ها راحت‌تر از پروتزهای سنتی است.
  4. با حمایت از استخوان فک و سایر ویژگی‌های صورت به حفظ ساختار صورت شما کمک می‌کنند.
  5. جویدن با این نوع ایمپلنت نسبت به پروتزهای سنتی ساده‌تر است.این مدل در برابر غذاها مقاوم هستند.
  6. با ایمپلنت‌های دندانی، دیگر لازم نیست نگران حفره‌ها باشید؛ اگرچه همچنان باید به‌طور منظم توسط دندانپزشک خود معاینه شوید تا اطمینان حاصل کنید که ایمپلنت‌ها و لثه‌های شما تا حد امکان تمیز و سالم هستند.
  7. ایمپلنت‌های دیجیتال دندان می‌توانند به نگه داشتن سایر دندان‌ها در موقعیت صحیح خود کمک کنند و اجازه ایجاد فشاری را که باعث جابه‌جایی دندان‌ها می‌شود، نمی‌دهند.

ایمپلنت چیست و چه کسانی به ایمپلنت نیاز دارند؟

  1. مانند بسیاری از پروتزهای سنتی هنگام خنده، عطسه، غذا خوردن یا سرفه نمی‌افتند.
  2. دوام ایمپلنت‌های دیجیتالی دندان بسیار بیشتر از پروتزهای مصنوعی و بریج‌های ثابت است. اگرچه تاج ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد؛ اما اگر به‌درستی از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانند یک دهه یا بیشتر دوام بیاورند.
  3. در مقایسه با روش‌های سنتی اینسرت، چندین مزیت اضافی برای ایمپلنت دندان دیجیتال وجود دارد. به دلیل پیشرفت‌های مدرن در تصویربرداری، اسکن و محاسبات، کل فرایند را می‌توان ساده کرد و در نتیجه ویزیت‌های کمتری مورد نیازاست  و دقت بسیار بیشتر را به همراه خواهد داشت.
  4. به دلیل اینکه جراحی بدون برش یا بخیه انجام می‌شود، اختلال کمتری در بافت حساس لثه ایجاد می‌شود. این موضوع همچنین منجر به یک روش کوتاه‌تر می‌شود.
  5. بسیاری از بیماران به دلیل راحتی، زیبایی و کیفیت زندگی، ایمپلنت‌های دندانی را به پروتزهای متحرک سنتی یا پل ثابت ترجیح می‌دهند. البته شاید اگر نمی‌دانستیم ایمپلنت دیجیتال چیست و چه کارآیی‌ای دارد، هنوز در اندیشه روش‌های قدیمی بودیم. قرار دادن یک بریج متداول با تکیه‌گاه دندان معمولا نیازمند ساییدن دندان‌های سالم مجاور در دو طرف شکاف برای حمایت از دندان مصنوعی است.
  6. اغلب، بریج‌ها و پروتزهای معمولی ممکن است احساس ناراحتی به همراه داشته باشند. در برخی موارد، آن‌ها می‌توانند محرک رفلکس تهوع باشند. بیماران به احتمال بیشتری نسبت به اجزای فلزی مورد استفاده در پروتزهای مصنوعی معمولی آلرژی پیدا می‌کنند و همچنین ممکن است واکنشی نسبت به اکریلیک که معمولا در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، نشان دهند.
  7. بریج و پروتزهای دندانی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. به دلیل فرسودگی و تغییر شکل لثه‌ها هر چند سال یک بار باید تعویض شوند. برخلاف پروتزهای معمولی یا بریج، ایمپلنت‌های دندانی جابه‌جا نمی‌شوند و نمی‌لغزند. این مزیت قابل توجهی هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن است.

فرایند ایمپلنت‌های دندانی کلینیک دندانپزشکی دیجیتال آریل باعث ایجاد درد و ناراحتی کمتر و رضایت بیشتر بیمار می‌شود.

بهترین کلینیک ایمپلنت

کلام پایانی درباره ایمپلنت دیجیتال چیست

در جراحی سنتی کاشت دندان، لثه باید در تمام طول محل کاشت ایمپلنت بریده شود. به همین دلیل است که بسیاری از بیماران اکنون به جراحی ایمپلنت دیجیتال روی آورده‌اند. جراحی به روش دیجیتال به حداقل برش نیاز دارد؛ زیرا از عکس‌های سی‌تی سه‌بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می‌کند. از طرف دیگر، جراحی کاشت دندان سنتی مستلزم ایجاد یک برش بزرگ در امتداد لثه تا استخوان است.

سوراخی که در ایمپلنت دندان ایجاد می‌شود به اندازه‌ای کوچک است که نیازی به بخیه نداشته باشد. این مسئله نه‌تنها دوره بهبودی را کاهش می‌دهد؛ بلکه خطر تورم، خونریزی و عفونت را نیز کاهش خواهد داد. معمولا کل جراحی ایمپلنت دیجیتال برای هر 1 تا 2 ایمپلنت دندان حدود 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

بررسی و مقایسه بریج با ایمپلنت و هر چه آنچه که لازم است بدانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *