تفاوت ایمپلنت دیجیتال

تفاوت ایمپلنت به روش دیجیتال و آنالوگ

همان‌‌طور که می‌دانید، ایمپلنت دندان دو نوع دارد: ایملنت به روش دیجیتال و ایمپلنت آنالوگ یا معمولی. ایمپلنت‌های دندانی دیجیتال و سنتی از نظر روش عمل، میزان زمان لازم برای تکمیل فرایند ایمپلنت دندان و همین‌طور مزایا و معایب هر روش با یکدیگر تفاوت دارند.  

ایمپلنت‌های دندانی چه به‌صورت دیجیتالی و چه سنتی، یکی از تکنیک‌های خوب و موثری هستند که کلینیک‌های دندانپزشکی آن را ارائه می‌دهند. در ادامه همراه ما باشید تا به‌طور مفصل به تفاوت‌های میان ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی یا آنالوگ بپردازیم.

ایمپلنت چیست؟

جای خالی دندان به هر دلیلی، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی دهان و دندان ایجاد کند. امروزه یکی از بهترین روش‌هایی که برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایمپلنت دندان است که انواع مختلفی اعم از ایمپلنت فوری، معمولی و دیجیتال دارد.

ایمپلنت‌های دندانی از یک یا چند میله تیتانیومی تشکیل شده‌اند و در استخوان فک نصب می‌شوند تا دندان کاذب یا مجموعه‌ای از دندان‌ها را از طریق یک پایه نگه دارند.

چرا از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنیم؟

اگر برای دندان ازدست‌رفته خود به دنبال جایگزینی دائمی و بدون محدویت با کارکردی طبیعی همانند دندان قبلی‌تان هستید، ایمپلنت‌های دندانی بهترین گزینه برای شماست. به ۶ دلیل پیشنهاد می‌کنیم که از ایمپلنت دندان استفاده کنید:

  • ایمپلنت‌ها همیشگی هستند.
  • از تحلیل لثه جلوگیری می‌کنند.
  • دندان‌های باقی‌مانده در دهان حفظ می‌شوند.
  • شبیه دندان‌های طبیعی هستند و مانند آن‌ها عمل می‌کنند.
  • باعث می‌شوند به‌راحتی بخورید و بجوید.
  • هیچ تاثیری روی طعم دهان ندارند.

ایمپلنت به روش دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به تفاوت بین این دو نوع ایمپلنت بپردازیم، بهتر است تعریف هر یک از آن‌ها را بدانیم. ایمپلنت به روش دیجیتال با استفاده از ابزار‌های جدید و نرم‌افزار‌‌های سه‌بعدی به جراحی با حداقل برش می‌پردازد.

به طور کلی، معمولا هر چه تجهیزات پیشرفته‌تری برای کاشت ایمپلنت به کار گرفته شود، درمان برای بیمار راحت‌تر است. برخی از مطب‌ها یا کلینیک‌ها ممکن است به همه این تکنولوژی‌ها مجهز باشند و برخی دیگر تنها یک یا چند مورد از آن را در اختیار داشته باشند. متداول‌ترین فناوری‌های ایمپلنت به روش دیجیتال به شرح زیر است:

  • اسکن دیجیتالی دهان (قالب‌گیری دیجیتالی) به جای قالب گیری با خمیر دندانپزشکی
  • عکسبرداری دیجیتالی
  • دوربین داخل دهانی
  • مدل‌سازی سه‌بعدی کامپیوتری
  • تکنولوژی کد / کم (CAD/CAM)

ایمپلنت دیجیتال چیست و چه مزایایی نسبت به روش سنتی دارد؟

ایمپلنت آنالوگ چیست؟

ایمپلنت‌ های دندانی معمولی یا آنالوگ، نوعی از ایمپلنت‌های دندانی جایگزین هستند که طبیعت دندان را تقلید می‌کنند. در این روش، پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم است در استخوانی که از تاج دندان پشتیبانی می‌کند، قرار می‌گیرد و در صورت مراقبت صحیح، ممکن است تا آخر عمر دوام بیاورد. ایمپلنت معمولی یا سنتی شامل چندین روش است و انجام آن ممکن است اغلب چند ماه طول بکشد.

در کنار ایمپلنت معمولی، ایمپلنت فوری قرار دارد که همان‌طور که از نام آن پیداست، ایمپلنت‌ بلافاصله پس از کشیدن دندان در فک قرار می‌گیرد. این مدل ایمپلنت این امکان را به بیمار می‌دهد تا با استفاده از دندان‌های جدید از مطب خارج شود و نیازی به جراحی‌های متعدد و چندین ماه بهبودی نداشته باشد.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و آنالوگ

1. زمان جوش خوردن

طبق قوانین و تحقیقات علمی، دندانپزشکان باید به مدت سه ماه برای جوش خوردن ایمپلنت معمولی در فک پایین و شش ماه در فک بالا صبر کنند تا ساختار جدید دندان را شکل بگیرد.

این مدت زمان به‌دلیل تفاوت ایمپلنت نوع دیجیتال و معمولی است؛ زیرا در ایمپلنت دیجیتال بلافاصله پس از قرار گرفتن ایمپلنت‌ها در فک، مراحل کاشت انجام می‌شود و در همان جلسه به پایان می‌رسد. معمولا کل جراحی ایمپلنت در روش دیجیتال 10 تا 20 دقیقه به ازای هر 1 تا 2 ایمپلنت دندانی زمان می‌برد.

2. میزان شکاف لثه

یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی این است که در روش معمولی لثه باید تا محل ورود ایمپلنت‌ها شکافته شود؛ از این رو، بسیاری از بیماران امروزه انجام جراحی ایمپلنت نوع دیجیتال را ترجیح می‌دهند.

از آنجا که در جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال برای بررسی وضعیت استخوان و محل اعصاب از تصاویر سه‌بعدی سی‌تی‌اسکن استفاده می‌شود، تنها به ایجاد برش‌های کوچکی نیاز است. جراحی ایمپلنت نوع دیجیتال بر ایجاد کوچک‌ترین برش‌های ممکن در فک تمرکز دارد و بیمار در مقایسه با ایمپلنت معمولی درد بسیار کمتری را تجربه خواهد کرد.

در ایمپلنت به روش دیجیتال در حین فرایند دندانپزشکی، یک ابزار مخصوص بر بالای دندان قرار می‌گیرد تا از آسیب دیدن دندان‌ها یا اعصاب مجاور جلوگیری شود. این ابزار همچنین امکان ایجاد برش‌های دقیق اما کوچک را برای جایگذاری ایمپلنت به دندانپزشک می‌دهد.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال

3.بخیه زدن

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های ایمپلنت نوع دیجیتال و معمولی در این است که در روش دیجیتال نیازی به بخیه زدن نیست. جراحی سنتی ایمپلنت دندان نیازمند ایجاد برشی بزرگ در امتداد لثه برای رسیدن به استخوان است.

در جراحی ایمپلنت نوع دیجیتال، سوراخ ایجادشده برای کاشت ایمپلنت به قدری کوچک است که نیازی به بخیه زدن ندارد. این مزیت دوره بهبودی و احتمال خطر بروز تورم، خونریزی و عفونت را نیز کاهش می‌دهد.

4. شبیه سازی جای گذاری ایمپلنت

یکی دیگر از تفاوت‌های ایمپلنت به روش دیجیتال و معمولی در این است که دندانپزشک در روش دیجیتال با استفاده از مدل‌های کامپیوتری سه‌بعدی از استخوان فک، جای‌گذاری دقیق ایمپلنت را ممکن می‌سازد. ایمپلنت‌های دندانی DIO فرایند را ساده‌تر کرده و می‌توانند زمان سپری‌شده روی صندلی دندانپزشکی را به طرز چشمگیری کاهش دهند. (ایمپلنت‌های دندانی DIO از تکنولوژی مدرن بهره گرفته و با استفاده از جراحی ایمپلنت دیجیتال در دهان قرار می‌گیرند.)

کدام ایمپلنت برای من مناسب است و تفاوت ایمپلنت دیجیتال و آنالوگ؟

معمولا بیماران دو گزینه ایمپلنت به روش دیجیتال یا ایمپلنت آنالوگ را برای کاشت دندان در پیش رو دارند. در حالی که ایمپلنت به روش دیجیتال سریع‌تر انجام می‌شود؛ اما همه افراد کاندیدای ایمپلنت نوع دیجیتال دندان نیستند و انتخاب یکی از آن‌ها اغلب بر اساس وضعیت سلامتی بیمار، وضعیت لثه و استخوان فک و در نهایت به تصمیم دندانپزشک انجام می‌شود.

سخن پایانی درباره تفاوت ایمپلنت دیجیتال و آنالوگ

قبل از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب ایمپلنت به روش دیجیتال یا ایمپلنت آنالوگ، بهتر است برای مشاوره به یک دندانپزشک متخصص در حوزه دندانپزشکی دیجیتال مراجعه کنید تا ببینید آیا کاشت می‌تواند گزینه‌ای برای نیاز‌های جایگزین شما باشد یا خیر. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که شما یک کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان هستید، می‌توانید در مورد گزینه‌های مختلف ایمپلنت بحث کنید.

دکتر سید محمدرضا حسینی با داشتن بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت حرفه‌ای و تخصص در زمینه دندانپزشکی دیجیتال، شما را در مسیر داشتن لبخندی زیبا یاری می‌کند. برای این منظور کافی‌ست با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید و وقت ویزیت رزرو کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *