لیمنت دندان چیست

لمینت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

در تعریف لمینت دندان چیست می‌توان گفت که لمینت به روکش نازکی گفته می‌شود که همرنگ دندان‌های طبیعی است. برای بهبود زیبایی لبخند، طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمینت باعث می‌شود تا شکل، اندازه و طول دندان‎ها به وضعیت دلخواه فرد تغییر پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد لمینت دندان صحبت کنیم و مزایا و معایب این کار را بیان کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

لمینت دندان چیست؟

زمانی که قطعات کوچک لمینت بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، ظاهر دندان‌ها متناسب با نیاز متقاضی تغییر می‌کند. تغییر رنگ، شکل، اندازه و طول دندان‌ها باعث زیبایی چهره خواهد شد. لمینت علاوه بر مزایای شناختی زیادی که دارد، باعث بهبود کیفیت مینای دندان می‌شود و مقاومت و قدرت دندان‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. مواد اولیه لمینت از جنس پرسلین یا مواد کامپوزیت رزین است.

انتخاب مناسب‌ترین و بهترین لمینت دندان با مشورت پزشک امکان‌پذیر است. به‌عنوان مثال، لمینت‌های چینی بهتر از کامپوزیت رزین هستند و در برابر لکه مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

برخی از روکش‌های پرسلین نیز در برابر بازتاب نور واکنش بهتری را از خود نشان می‌دهند. اگر بخواهید انجام لمینت به شکل طبیعی انجام شود، باید با نظر دندانپزشک خود این کار را انجام دهید.

بهترین کلینیک برای لمینت

انواع لمینت دندان

لمینت دندان به 2 نوع کامپوزیت و سرامیکی تقسیم می‌شود. نوع لمینت کامپوزیتی به دلیل انتخاب رنگ و ضخامتی که دارد بسیار محبوب است. از لمینت کامپوزیتی به عنوان اصلاح طرح لبخند نیز استفاده می‌شود. این امر باعث محبوبیت آن در بین متقاضیان شده است.

در مقابل، لمینت سرامیکی قرار دارد که قیمت بالاتری به نسبت لمینت سرامیکی دارد. ماندگاری و کیفیت لمینت سرامیکی به نسبت نوع کامپوزیت بیشتر است.

از لحاظ طول درمان نیز می‌توان گفت که لمینت کامپوزیت در طول یک ماه نیاز به رسیدگی خاصی ندارد و تنها با یک ویزیت می‌توان تمام مراحل آن را انجام داد؛ اما در لمینت سرامیکی به فاصله 15 روز یک بار باید به کلینیک مراجعه کرد. ماندگاری کامپوزیت ونیر 5 تا 7 سال است که این مدت در لمینت سرامیکی به 10 تا 15 سال می‌رسد.

تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست و کدام یک بهتر است؟

کاربردهای لمینت دندان

حال که به پرسش لمینت دندان چیست پاسخ داده شد، باید بدانید که کاربرد لمینت دندان در میان افراد افزایش یافته است. کسانی که دارای نقایص کانتور، شکل یا رنگ در دندان‌های خود هستند، بهترین شیوه برای اصلاح دندان‌های‌شان بهره‌گیری از لمینت است. مهم‌ترین کاربردهای لمینت دندان برای موارد زیر هستند:

  • دندان‌هایی که نامرتب و نامنظم هستند
  • دندان‌ها فاصله‌دار و ناهموار باشند
  • دندان‌های ترک‌خورده یا شکسته داشته باشند
  • دندان‌هایی که در اثر ساییدگی دچار مشکل شده‌اند
  • دندان‌هایی که به دلیل عصب‌کشی، مصرف داروهای مختلف دچار تغییر رنگ شده‌اند

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان می‌تواند مزایای زیادی برای افراد داشته باشد. در واقع استفاده از این شیوه درمانی برای اصلاح طرح لبخند و افزایش زیبایی چهره کاربردی است. در این بخش می‌خواهیم در مورد مزایای لمینت صحبت کنیم:

اصلاح طرح لبخند

یکی از معیارهای زیبایی چهره، داشتن لبخند زیبا است. لمینت دندان به‌عنوان یک پوشش مناسب بر روی دندان‌های طبیعی فرد قرار می‌گیرد و باعث زیباتر شدن طرح لبخند می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا افراد اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند.

مقاومت در برابر تغییر رنگ

یکی از مهم‌ترین مزایای لمینت دندان این است که در برابر زرد شدن مقاوم است. به دلیل ساختار مواد به کار رفته در تولید لمینت می‌توان انتظار داشت که این روکش تا مدت 5 الی 7 سال دچار تغییر رنگ نشود. اگر رژیم غذایی خود را رعایت کنید، قادر خواهید بود به مدت زیادی از درخشندگی لمینت بهره‌مند شوید.

طبیعی بودن ظاهر لمینت

تغییرات صورت گرفته در دهان و دندان زمانی می‌تواند منجر به افزایش زیبایی چهره شود که فعالیت انجام‌شده طبیعی باشد. لمینت یک روکش طبیعی برای دندان‌هاست که باعث افزایش زیبایی چهره خواهد شد.

هر آنچه که نیاز است درباره لمینت سرامیکی بدون تراش بدانید

بهترین لمینت دندان

مراحل لمینت دندان

در حالت کلی باید گفت که تهیه لمینت دندان مستلزم دریافت مشاوره‌های لازم از دندانپزشک است. بهترین کلینیک برای لمینت توسط فرد متقاضی و با تحقیق از دندانپزشکان مختلف انجام می‌شود. در این بخش به 3 مرحله اصلی اجرای لمینت دندان اشاره خواهیم داشت:

مرحله اول: مشاوره

در جلسه نخست فرد بیمار انتظارات خود را با دندانپزشک در میان می‌گذارد. با توجه به خواسته بیمار، دندانپزشک معاینه‌های اولیه را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که لمینت برای دندان‌های شما مناسب است.

همچنین، در این مرحله بنا بر صلاحدید دندانپزشک، بررسی‌های دقیق‌تری انجام می‌شود که شامل عکسبرداری با اشعه ایکس است. این امر به متقاضی کمک خواهد کرد تا متوجه شود که بعد از لمینت، دندان‌های او به چه شکل خواهد شد.

مرحله دوم: آماده‌سازی

در بحث لمینت دندان، می‌توان گفت که این روکش به‌عنوان جایگزین بخشی از مینای دندان است. در این مرحله مینای دندان به شکل سطحی تراشیده و برداشته می‌شود.

بعد از این کار، دندانپزشک قالب یا یک مدل خاص را از دندان ایجاد می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد تا لمینت به شکل اختصاصی ساخته شود. به‌صورت معمول می‌توان گفت که این مرحله ممکن است بین 2 الی 4 هفته طول بکشد. در این فاصله تا آماده‌سازی لمینت، از روکش‌های موقت برای دندان‌ها استفاده می‌شود.

مرحله سوم: اتصال

آخرین مرحله، قرارگیری لمینت آماده‌شده بر روی دندان‌هاست. دندانپزشک قبل از چسباندن دائمی لمینت، آن را بر روی دندان‌های متقاضی قرار می‌دهد تا تناسب میان رنگ آن را بررسی کند. چرا که رنگ روکش را می‌توان به‌راحتی تنظیم کرد.

پس از تایید نهایی، دندان‌های فرد توسط دندانپزشک جلا داده می‌شود تا اتصال به شکل قوی‌تری انجام شود. در این مرحله، دندانپزشک با استفاده از سیمان مخصوص، لمینت را بر روی دندان‌ها متصل می‌کند. احتمالا دندانپزشک معالج از فرد بیمار می‌خواهد که بعد از گذشت دو هفته برای ویزیت به او مراجعه کند.

راهنمای انتخاب بهترین برندهای لمینت دندان همراه با نکات مهم

مراقبت‌های بعد از لمینت دندان

در بحث لمینت دندان چیست، پس از اجرای این روکش بر روی دندان‌های طبیعی، نوبت به مراقبت از دندان‌ها می‌رسد. همان‌طور که بیان شد، با توجه به نوع لمینت انتخابی، افراد می‌توانند از زیبایی دندان‌های جدید لذت ببرند.

نگهداری از دندان‌های لمینت‌شده آسان است و نیاز به رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان دارد. به‌عنوان مثال، افرادی که دندان‌های خود را روکش لمینت کرده‌اند باید به‌صورت روزانه از نخ دندان استفاده کنند.

مسواک زدن 3 مرتبه در طول روز توصیه می‌شود. استفاده از دهانشویه‌های باکیفیت باعث می‌شود تا باکتری‌های موجود در دندان به‌صورت کامل از بین بروند. در روزهای اولیه لمینت، از فشار آوردن بر روی دندان خودداری شود. وارد شدن فشار به دندان‌ها باعث آسیب رسیدن به روکش لمینت در روزهای ابتدایی خواهد شد.

عوارض و مشکلات لمینت دندان

همواره استفاده از شیوه‌های نوین دندانپزشکی دارای یک سری عارضه‌های مشخص است. لمینت دارای مزیت‌های زیادی است که بسیاری از افراد برای اصلاح طرح لبخند خود به سراغ آن می‌روند اما معایبی نیز در این شیوه درمانی وجود دارد. از مهم‌ترین عوارض و مشکلات لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت ایجاد لب‌پرشدگی دندان‌ها امکان ترمیم آن‌ها وجود ندارد و فرد باید به فکر تعویض باشد
  • عدم برگشت‌ناپذیری لمینت به‌عنوان یکی از معایبی است که افراد آن را عنوان می‌کنند
  • قیمت لمینت دندان به نسبت سایر روش‌های ترمیم دندان بالاست و می‌تواند به‌عنوان یک عیب بزرگ شناخته شود
  • در برخی از افراد حساسیت ایجاد شده در دندان‌ها آزار دهنده است
  • امکان پوسیدگی دندان‌ها در صورت انجام لمینت توسط کلینیک‌های معمولی وجود دارد

هزینه لمینت دندان

از موضوعات کلیدی قیمت است. هزینه لمینت به موارد مختلفی بستگی دارد.از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع مواد به کار رفته در لمینت، مقدار تغییرات مورد نظر، تجربه و تخصص دندانپزشک و… اشاره کرد.

می‌دانید که لمینت جزو عمل‌های زیبایی به حساب می‌آید و شامل خدمات بیمه‌ای نیست. طبق اعلام رسمی سازمان بهداشت و درمان، قیمت لمینت دندان امسال در شهر تهران چیزی حدود 4 الی 6 میلیون تومان برای هر دندان است.

برای استعلام دقیق قیمت لمینت دندان باید متناسب با نیاز خود به یکی از کلینیک‌های نزدیک خود مراجعه کنید و از وضعیت قیمت لمینت دندان مطلع شوید.

بهترین کلینیک برای لمینت

در بحث لمینت دندان چیست باید گفت که لمینت یک روکش سفید رنگ است که برای افزایش سطح بیرونی دندان‌ها مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد.

با استفاده از لمینت دندان می‌توان فرم و رنگ دندان‌ها را به شکل قابل توجهی تغییر داد. همچنین، استفاده از این شیوه باعث کاهش بی‌نظمی‌های دندان خواهد شد.

از میان شیوه‌های مختلف افزایش زیبایی دندان، بهترین دندانپزشک یکی از بهترین روش‌ها را متناسب با شما انتخاب می‌کند. کلینیک دندانپزشکی آریل، بهترین دندانپزشکی دیجیتال است که سلامت دهان و دندان‌های شما را تضمین می‌کند.

تمامی نکات مهم درباره سفید کردن لمینت پس از تغییر رنگ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *