ترمیم دندان چیست

تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان چیست؟ همراه با معرفی انواع پر کردن دندان

ممکن است برایتان سوال شده باشد که تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان چیست؟ برخی افراد تصور می‌کنند که این دو اصطلاح یکسان هستند؛ اما از لحاظ تکنیکال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. منظور از پر کردن، بستن یا پر کردن حفره‌ای در دندان است. پر کردن بیشتر از آن که یک راه‌حل طولانی‌مدت باشد، روشی سریع و بلافاصله برای حل مشکل دندان است. این در حالی است که ترمیم دندان راهکاری است برای این که تا حد امکان ساختار و عملکرد دندان آسیب‌دیده را به حالت طبیعی‌اش نزدیک کنند. 

در متن پیش رو قصد داریم شما را با پر کردن و ترمیم دندان و تفاوت میان آن دو آشنا کنیم. آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • منظور از پرکردن دندان چیست؟
  • انواع شیوه‌های پر کردن دندان
  • منظور از ترمیم دندان چیست؟
  • انواع خدمات ترمیمی دندانپزشکی

منظور از پرکردن دندان چیست؟

در بررسی تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان باید گفت؛ پر کردن دندان یک فرایند دندانپزشکی است که به ترمیم دندان شکسته یا آسیب‌دیده کمک می‌کند. فرایند پر کردن دندان به این شکل است که بخش آسیب‌دیده دندان برداشته شده و فضای خالی با مواد خاصی پر می‌شود. از این رو پر کردن دندان از آسیب بیشتر آن جلوگیری کرده و به بازیابی ظاهر و عملکرد طبیعی آن کمک می‌کند. 

از پر کردن دندان همچنین برای ترمیم دندان شکسته یا ترک‌خورده هم استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌تواند در ترمیم دندان‌هایی که در اثر دندان‌قروچه و یا ناخن جویدن آسیب دیده‌اند موثر باشد. 

انواع شیوه‌های پر کردن دندان

در ادامه مقاله تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان، امروزه روش‌ها و مواد مختلفی وجود دارند که برای پر کردن دندان از آن‌ها استفاده می‌شود؛ شما می‌توانید از متریال‌های گوناگونی اعم از از آمالگام چینی، نقره‌ای و یا حتا طلا استفاده کنید؛ علاوه بر این پلاستیک همرنگ دندان و یا کامپوزیت رزین هم دردسترس است. همچنین متریالی به نام گلس آینومر وجود دارد که حاوی ذرات شیشه بوده و عملکردی مشابه پرکننده‌های کامپوزیت رزین دارد. 

برای انتخاب پرکننده مناسب دندانی لازم است عوامل مختلفی را مدنظر قرار دهید؛ از جمله هزینه، محل پر کردن، میزان آسیب دندان و نیز توصیه‌های دندانپزشک معالج. 

فرق ترمیم و پرکردن دندان

پرکننده‌های آمالگام نقره

آمالگام نقره یکی از پرکننده‌های بسیار محبوب است؛ برخلاف تصور این پرکننده تنهای حاوی نقره نیست؛ بلکه 50 درصد آن محتوی ترکیبی از نقره، روی، قلع و مس و 50 درصد دیگر آن محتوی جیوه است. این پرکننده به دلیل استحکام و قیمت نسبتاً ارزان آن در بین دندانپزشکان طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این نزدیک به 12 سال دوام دارد. همچنین جاگذاری آن برای دندانپزشک بسیار راحت بوده و خونریزی و عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند. 

پرکننده کامپوزیتی

پرکننده‌های کامپوزیتی از مواد پرکننده پلاستیکی و رزین ساخته شده اند. این نوع پرکننده هم طرفداران زیادی دارد؛ زیرا به راحتی با رنگ دندان شما تطابق یافته و برخلاف آمالگام نقره ظاهری طبیعی به دندان‌های شما می‌بخشد. 

کامپوزیت دندان چیست ؟

پرکننده‌های سرامیکی

این پرکننده‌های سرامیکی از پرسلن ساخته شده و هم بادوام هستند و هم از نظر زیبایی‌شناسی مناسب هستند. همچنین به رنگ دندان بوده و نسبت به پرکننده‌های کامپوزیتی نسبت به لکه و سایش مقاوم‌ترند. با این حال نسبت به انواع دیگر پرکننده‌ها گران‌تر هستند. 

پرکننده‌های طلا

قابل پیش‌بینی است که پرکننده‌های طلا هم گران هستند و هم چندان طرفدار ندارند. از این رو احتمال این که دندانپزشک به شما پرکننده‌ی طلا را پیشنهاد دهد خیلی کم است. علاوه بر این برای این که پرکننده طلا به درستی فیکس شود، بیش از یک جلسه مراجعه به کلینیک آریل لازم است. با این حال پرکننده طلا محکم و بادوام است، دچار خوردگی نشده و می‌تواند بیش از 20 سال عمر کند.  

منظور از ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان شیوه‌ای است که در دندانپزشکی برای رفع مشکلات زیبایی دندان استفاده می‌شود. این شیوه به خصوص بر روی استفاده از متریال‌های گرانبها به ویژه طلا برای ترمیم دندان تکیه دارد. همچنین استفاده از مواردی از قبیل کرون، ایمپلنت و بریج مربوط به حوزه ترمیم دندان است. این وسایل گاهاً به صورت غیرمستقیم در خارج از دهان ساخته شده و سپس به ساختار دندان اضافه می‌شوند. 

برای این که بتوانید بهتر میان ترمیم دندان و پر کردن آن تفاوت قائل شوید، در زیر به برخی سرویس‌هایی که در حوزه ترمیم دندان قرار می‌گیرند، اشاره می‌کنیم:

  • ونیر دندانی
  • بریج
  • ایمپلنت
  • کرون
  • عصب‌کشی
  • پر کردن دندان
انواع ترمیم دندان

به عبارت دیگر، پر کردن دندان زیرمجموعه‌ای از خدمات ترمیمی دندانپزشکی محسوب می‌شود. ترمیم دندان شامل طیف گسترده‌ای از خدمات دندانپزشکی است. 

بریج دندان چیست ؟

انواع خدمات ترمیمی دندانپزشکی

در مقاله تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان با اتواع خدمات ترمیمی دندانپزشکی آشنا می‌شویم. خدمات ترمیمی دندانپزشکی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند؛ مستقیم و غیرمستقیم. در ادامه هر یک را به تفکیک توضیح خواهیم داد:

ترمیم مستقیم دندان

در ترمیم مستقیم دندان، فرایند دندانپزشکی به طور مستقیم در داخل دهان انجام می‌شود. این فرایند اغلب شامل یکی از این دو کار است: رزین کامپوزیت و یا سیمان گلاس آینومر( GIC) . هر دوی این موارد زیست‌سازگار هستند؛ به این معنی که برای استفاده انسانی ایمن و بدون ضرر هستند

ترمیم غیر مستقیم دندان

در مقابل، ترمیم غیرمستقیم دندان در خارج از محوطه دهان انجام می‌شود. این شیوه در محیط آزمایشگاه دندانپزشکی و با استفاده از مواد خاصی انجام می‌شود. در شیوه غیرمستقیم اغلب از مواد سرامیکی استفاده می‌شود. ترمیم غیرمستقیم دندان اغلب نتایج بهتری به دنبال دارد؛ با این حال زمان بیشتری می‌برد و به حداقل دو جلسه ویزیت دندانپزشک احتیاج دارد. 

نکته پایانی درباره تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان

پرکردن دندان و ترمیم آن یک معنی ندارند؛ بلکه به عبارت بهتر پرکردن دندان زیرمجموعه‌ای از فرایندهای ترمیمی دندان محسوب می‌شود. برای انتخاب متریال مناسب برای پر کردن دندان و یا شیوه ترمیمی مناسب برای دندان آسیب‌دیده لازم است با دندانپزشک خود مشورت کنید. 

مراحل عصب کشی دندان عفونی ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *