چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟

چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟

در برخی موارد پس از انجام عصب کشی، ممکن است لازم باشد که مجدد این فرایند را تکرار کنید؛ عصب کشی مجدد اغلب درمواردی رخ می‌دهد که دندان آنطور که انتظار می‌رود ترمیم نشده و یا مجدد دچار عفونت شود. این مسئله اغلب زمانی رخ می‌دهد که در جلسه نخست عصب کشی تمام عفونت برطرف نشده باشد و یا دندان مجدد دچار پوسیدگی شود. در متن پیش رو قصد داریم تا بگوییم چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چه افرادی لازم است تحت درمان مجدد ریشه یا عصب کشی قرار بگیرند؟
  • فرایند عصب کشی مجدد دندان چگونه است؟
  • ریکاوری پس از جلسه عصب کشی مجدد
  • درمان مجدد ریشه چه خطراتی دارد؟
  • عصب کشی مجدد دندان چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
  • چه کسی عصب کشی مجدد دندان را انجام می‌دهد؟

چه افرادی لازم است تحت درمان مجدد ریشه یا عصب کشی قرار بگیرند؟

در ادامه مقاله چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟ باید بگوییم؛ درمان مجدد کانال ریشه اغلب با هدف حفظ دندان در مقابل کشیدن آن صورت می‌گیرد؛ حفظ دندان در این موارد اغلب نتایج بهتری به دنبال داشته و در بسیاری از موارد دندان‌های ترمیم‌شده می‌توانند سال‌ها و حتا تا پایان عمر فرد عملکرد طبیعی خود را داشته باشند. 

برای افرادی که ترجیح نمی‌هند، تحت درمان مجدد ریشه قرار بگیرند، جراحی ریشه ممکن است ضرورت داشته باشد. جراحی ریشه فرایندی به مراتب تهاجمی‌تر برای دستیابی به نوک ریشه دندان است. 

فرایند عصب کشی مجدد دندان چگونه است؟

در طول جلسه عصب کشی مجدد، دندان آسیب‌دیده برای رسیدن به کانال ریشه مجدد باز می‌شود. از این رو ممکن است لازم به خارج کردن روکش‌ها و سایر مواد ترمیمی برای رسیدن به ریشه دندان باشد. مواد پرکننده از رویه اولیه برداشته شده و کانال‌ها به طور کامل تمیز می‌شوند. در ادامه با استفاده از بزرگنمایی و روشنایی، منطقه به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هرگونه یافته غیرطبیعی شناسایی شود. 

پس از تمیز کردن کانال‌ها، دندان مجدد با گوتاپرکا پر شده و کانال‌ها مهر و موم می‌شوند. در ادامه یک پرکننده موقت در دندان قرار می‌گیرد. این فرایند طی بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد تا هیچ گونه درد و ناراحتی را احساس نکنید؛ علاوه بر این دریافت بی‌حسی به آرام کردن شما در طول عصب کشی مجدد کمک می‌کند.

فراموش نکنید که برای ترمیم دائمی دندان با استفاده از روکش و یا مواد دیگر و محافظت از آن در برابر عفونت و پوسیدگی به یک جلسه دیگر در آینده نیاز خواهید داشت. 

مراحل عصب کشی دندان عفونی چگونه است؟

ریکاوری پس از جلسه عصب کشی مجدد

در ادامه مقاله چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟ پس از درمان مجدد ریشه ممکن است برای روزها درد، حساسیت و یا ناراحتی در محل دندان داشته باشید. از این رو لازم است از گاز زدن و جویدن در محل درگیر تا حد امکان بپرهیزید. علاوه بر این برای تسکین دردتان می‌توانید از مسکن‌هایی نظیر ایبوبروفن و یا استامینوفن استفاده کنید. همچنین می‌توانید سه تا چهار بار در روز دهانتان را به آرامی با آب نمک بشوئید. 

با این حال فراموش نکنید چنانچه علائمتان همچنان ادامه داشت و یا بدتر شد، لازم است با دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید. 

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه چه خطراتی دارد؟

در ادامه مقاله چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟ در مورد خطرات درمان مجدد ریشه صحبت می‌کنیم. با این که عصب کشی مجدد دندان در کل فرایندی بی‌خطر تلقی می‌شود، با این حال برخی عوارض و خطرات احتمالی را نمی‌توان نادیده گرفت. آسیب دندان و عفونت مجدد از جمله عوارض احتمالی است. با این حال با رعایت دقیق دستورالعمل‌های قبل و بعد از عمل می‌توانید ریسک این عوارض را به حداقل برسانید. 

عصب کشی مجدد دندان چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟

درمان مجدد ریشه برای بسیاری از بیماران موفقیت‌آمیز است. نتایج به دست‌آمده از درمان مجدد ریشه اغلب دائمی بوده و دندان ترمیم‌شده می‌تواند تا پایان عمر فرد عملکردی طبیعی داشته باشد. 

با این حال فراموش نکنید که همیشه این احتمال وجود دارد که عصب کشی مجدد موفقیت‌آمیز نبوده و عفونت مجدد عود کند. روش‌های درمان مجدد ریشه اغلب درصد موفقیت کمتری نسبت به درمان‌های اولیه دارند. چنانچه عصب کشی مجدد موفقیت‌آمیز نباشد، ممکن است جراحی ریشه و یا کشیدن دندان ضرورت پیدا کند. 

چه کسی عصب کشی مجدد دندان را انجام می‌دهد؟

برای پاسخ به این سوال در قدم نخست لازم است با تفاوت دندانپزشک عمومی و متخصص اندودنتیکس آشنا شوید. هر دوی این افراد تحصیلات خود را در زمینه دندانپزشکی تکمیل کرده اند با این تفاوت که متخصص اندودنتیکس پس از پایان دوره دندانپزشکی عمومی، به مدت دو یا چند سال آموزش تخصصی اضافی در زمینه تشخیص دندان درد و اقدامات مربوط به داخل دندان را گذرانده است. از این رو عمل‌هایی که این گروه انجام می‌دهند، محدود به ریشه دندان بوده و در این زمینه تخصص لازم را دارا هستند. 

متخصص اندودنتیست کیست و چه زمانی باید به آن مراجعه کرد؟

عصب کشی مجدد

آیا این توضیحات به این معنی است که درمان مجدد ریشه حتماً باید توسط متخصص اندودنتیکس انجام شود؟ قطعاً خیر. دندانپزشک عمومی هم مهارت‌ها و ابزارهای لازم برای تکیمل بسیاری از روش‌های دندانپزشکی را دارد. با این حال در مواردی و برحسب شرایط، دندانپزشک شما ممکن است صلاح ببیند که برای تکمیل درمان مجدد ریشه شما را به یک متخصص ارجاع دهد. در این خصوص لازم است توصیه‌های دندانپزشک خود را دنبال کنید. 

جمع بندی آخر در مورد چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟

عصب کشی مجدد در صورت عود عفونت و برای پیشگیری از کشیدن دندان ممکن است ضرورت پیدا کند. با این که نتایج حاصل از درمان اغلب موفقیت‌آمیز است، با این حال ممکن است در مواردی نیاز به جراحی یا کشیدن دندان پیدا کنید. 

درصورتی که پس از درمان مجدد ریشه علائمتان بدتر شد، لازم است در این باره با دندانپزشک خود مشورت نمایید. 

مراحل عصب کشی دندان عفونی چگونه است؟