آیا عصب کشی درد دارد

آیا عصب کشی درد دارد؟

وقتی اسم عصب کشی دندان می‌آید، احتمالاً اولین چیزی که یادتان می‌آید درد حین و بعد از عصب کشی است. ممکن است زیاد شنیده باشید که عصب کشی درد زیادی دارد و ممکن است حتی از ترس درد زیاد آن، از انجامش منصرف شده باشید. اما آیا عصب کشی درد دارد؟ یا افسانه‌ای بیش نیست؟ در متن پیش رو قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آیاعصب کشی درد دارد؟
  • آیا درد پس از عصب کشی طبیعی است؟
  • نکاتی برای کاهش درد حین و پس از عصب کشی
  • چه زمانی لازم است به دندان پزشک مراجعه کنیم؟

عصب کشی یا درمان کانال ریشه در گذشته فرایندی دردناک بود و به نظر می‌رسد این باور که عصب کشی درد دارد، همچنان باقی مانده است. با این حال واقعیت این است که به دلیل استفاده از بی‌حسی موضعی قبل از انجام عصب کشی، این فرایند امروزه دردی ندارد و یا درد بسیار مختصری دارد. بی‌حسی موضعی مانع از تحریک گیرنده‌های درد دندان و بافت اطراف آن حین انجام عصب‌کشی می‌شود. با این حال درد و ناراحتی خفیف تا چند روز پس از عصب کشی طبیعی است. 

بنابراین مهم است بدانید که درمان کانال ریشه به خودی خود درناک نبوده و نباید به دلیل ترس از عصب کشی از انجام آن خودداری کنید. حقیقت این است که اغلب افرادی که به درمان ریشه یا عصب کشی احتیاج پیدا می‌کنند. افرادی هستند که دندان‌درد شدیدی داشته و انجام به موقع عصب کشی به رهایی آن‌ها از این درد شدید کمک می‌کند.

مراحل عصب کشی دندان عفونی

عصب کشی درد دارد

آیا درد پس از عصب کشی طبیعی است

در ادامه سوال آیا عصب کشی درد دارد؟می‌توانیم بگوییم: عصب کشی یک درمان اساسی در حوزه دندانپزشکی است؛ از این رو درد پس از پایان درمان ریشه تا حدودی طبیعی است. در درمان کانال ریشه یا عصب کشی، کانال ریشه( محوطه داخل ریشه) به صورت عمقی تمیز می‌شود. از این رو ممکن است سبب تحریک لثه و بافت‌های اطرافش شود. 

با این حال درد پس از عصب کشی دندان نباید طولانی شود. در حقیقت عصب کشی به این منظور انجام می‌شود که شما را از درد شدید ناشی از شکستگی یا پوسیدگی دندان رها کند. درد خفیف تا متوسط چند روز پس از عصب کشی طبیعی است. هر درد شدیدی یا دردی که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، نیاز به بررسی‌های بیشتر توسط دندانپزشک دارد. 

نکات مهم جهت کاهش درد عصب کشی

انجام عصب کشی در گذشته درد زیادی داشت. از این رو بسیاری از افراد به دلیل ترس از درد شدید آن از انجام عصب کشی منصرف می‌شدند. اما امروزه دندانپزشکان از روش‌هایی استفاده می‌کنند که درد شما را در طول عصب کشی به حداقل می‌رساند. 

پیش از آغاز عصب کشی، دندانپزشک از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند که درد شما را کم می‌کند.( تزریق بی‌حسی ممکن است درد مختصری داشته باشد.). در طول عصب کشی، ممکن است فشاری احساس کنید، اما احساس درد معمول نیست. 

به محض این که تاثیر ماده بی‌حسی از بین برود، ممکن است درد و حساسیت خفیفی را احساس کنید. این درد و حساسیت خفیف به دلیل کاری است که دندانپزشک در طول عصب کشی انجام می‌دهد. او سوراخی در تاج دندان ایجاد می‌کند تا بتواند پالپ عفونی( بافت درونی دندان) را تمیز کند. با این حال فراموش نکنید که هرگونه درد و حساسیت متعاقب عصب‌کشی نباید بیشتر از چند روز طول بکشد. 

از آنجایی که درد پس از عصب کشی اغلب خفیف است، با مصرف مسکن‌هایی نظیر استامینوفن و ایبوبروفن بهبود می‌یابد. پیش از مصرف لازم است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با سایر داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشند. 

علاوه بر این لازم است از جویدن غذاهای سفت بلافاصله پس از عصب کشی خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند درد شما را تشدید کند. از دندان‌هایتان به خوبی مراقبت کرده و مصرف سیگار را در صوت امکان قطع کنید.

چه زمانی لازم است به دندان پزشک مراجعه کنیم؟

درد بعد از عصب کشی باید پس از گذشت چند روز فروکش کند.اگر بعد از چند روز همچنان درد یا تورمی داشتید، لازم است با دندانپزشک خود مشورت کنید. انجام عصب کشی برای اغلب افراد طی یک یا دو جلسه انجام می‌شود. با این حال عود درد پس از عصب کشی ممکن است علامت این باشد که به عصب کشی مجدد نیاز دارید. 

درد بعد از عصب کشی اغلب با استفاده از مسکن‌های ساده بهبود می‌یابد. با این حال اگر دردتان به مسکن‌های معمول جواب نداد، ممکن است دندانپزشک برایتان مسکن قوی‌تری تجویز کند. مصرف این مسکن‌ها باید موقتی باشد. 

عصب کشی دندان درد دارد

حرف اخر درباره آیا عصب کشی درد دارد؟

انجام عصب کشی در گذشته درد زیادی داشت؛ امروزه با استفاده از بی‌حسی‌های موضعی، درد ناشی از عصب کشی به حداقل رسیده است. از این رو ترس از درد، نباید شما را از انجام عصب کشی منصرف کند. درد و حساسیت مختصر تا چند روز پس از عصب کشی طبیعی است. با این حال اگر دردتان ادامه پیدا کرد و یا شدید بود، لازم است در این باره با دندانپزشک خود مشورت کنید. برای انجام عصب کشی و دریافت هرگونه خدمات دندانپزشکی می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی آریل مراجعه کنید.

تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان