جراحی دندان چیست

جراحی دهان و دندان چیست و چه زمانی نیاز به جراحی دندان داریم؟

داشتن لبخندی زیبا تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی چهره دارد. بنابراین، بسیاری از افراد به دنبال استفاده از شیوه‌هایی هستند که بتوانند مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کنند تا لبخند زیبایی داشته باشند. خرابی دندان یکی از مشکلاتی است که می‌تواند بر روی زیبایی چهره تاثیرگذار باشد. جراحی دندان یکی از  مواردی است که متقاضیان زیادی دارد. در تعریف جراحی دندان چیست باید بگوییم که به تمام عمل‌هایی که برای جلوگیری از ناهنجاری‌های دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود جراحی دندان گفته می‌شود.

با استفاده از جراحی دندان می‌توان بیماری‌های عفونی را برطرف کرد و زیبایی دندان را به شکل قابل توجهی افزایش داد. در این مقاله قصد داریم تا ضمن پاسخگویی به پرسش جراحی دندان چیست، در مورد ضرورت جراحی به‌موقع دندان اطلاعات جالب توجهی را با شما به اشتراک بگذاریم.

جراحی دندان چیست؟

در تعریف جراحی دندان باید گفت که دندانپزشک برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان، عمل‌های زیبایی و ترمیمی را انجام می‌دهد. در جراحی دندان پس از بررسی‌های انجام شده، کشیدن دندان از فک بیمار انجام می‌شود تا مشکلات بیشتری در بافت دندان‌ها ایجاد نشود. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات دندانپزشکی پیشرفته، دندانپزشکان سعی می‌کنند تا جای ممکن از کشیدن دندان‌های طبیعی فرد پیشگیری کنند.

استفاده از شیوه‌های ترمیمی باعث می‌شود تا فرد بیمار بتواند برای سال‌های پیش رو نیز از دندان‌های طبیعی خود استفاده کند. یکی از نکات قابل اهمیت در بحث جراحی ریشه دندان این است که بیمار بتواند یک مرکز مناسب و مطمئن را برای جراحی انتخاب کند. انتخاب دندانپزشک متخصص باعث می‌شود تا بتوان عمل جراحی را با کمترین آسیب انجام داد.

دندانپزشکی دیجیتال چیست و چه کاربردهایی در دندانپزشکی دارد؟

چه زمانی نیاز به جراحی دندان احساس می‌شود؟

حال که با تعریف جراحی دندان چیست آشنا شدید، باید بدانید که در برخی از موارد نیاز به جراحی دندان احساس می‌شود. در این بخش قصد داریم تا به مهم‌ترین علت‌های جراحی دندان اشاره داشته باشیم:

پوسیدگی دندان‌ها

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از علت‌های اصلی کشیدن دندان‌های طبیعی، وجود پوسیدگی‌های متعدد دندان است. لازم به ذکر است که بسیاری از پوسیدگی‌های دندان با استفاده از تجهیزات پیشرفته قابل ترمیم هستند؛ اما گاهی میزان شدت پوسیدگی در سطح دندان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که در این حالت امکان ترمیم آن وجود ندارد.

دندانپزشک به ناچار باید دندان پوسیده را بکشد تا به دیگر بخش‌های داخلی دهان و دندان سرایت پیدا نکند. پوسیدگی دندان در کسانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند بسیار شایع است.

جراحی ریشه دندان

بیماری‌های پیشرفته لثه

برخی از بیماری‌های پیشرفته‌ای که در لثه ایجاد می‌شوند با ایجاد ناهنجاری‌های خاص، سبب بروز مشکلات دهان و دندان می‌شوند. بیماری‌های پیشرفته لثه علاوه بر لق شدن دندان‌ها باعث می‌شوند تا فرد بیمار نتواند به کارهای روزمره خود به‌خوبی رسیدگی کند. در این حالت دندانپزشک معالج با بررسی وضعیت بیمار سعی می‌کند تا بهترین شیوه درمانی را اتخاذ کند. زمانی که عفونت لثه افزایش پیدا کند، دندانپزشک سعی می‌کند تا دندان‌های پوسیده را به صورت یکپارچه بکشد.

بیماری های دهان و دندان چیست و معرفی انواع آن

شکستگی فک

یکی از دلایل جراحی دندان، شکستگی فک است که به خاطر عوامل مختلف رخ می‌دهد. آسیب‌دیدگی فک باعث ایجاد آسیب در دهان و دندان می‌شود که عفونت را به دنبال خواهد داشت. دندانپزشک برای جلوگیری از ایجاد آسیب و عفونت‌های گسترده به ناچار باید برخی از دندان‌ها را ترمیم کند و دندان‌های غیر قابل ترمیم را بکشد.

نکروز پالپ

در برخی از موارد شدت عفونت به گونه‌ای است که باعث از بین رفتن بافت‌های عصبی می‌شود که در این حالت امکان ترمیم دندان‌ها وجود ندارد. ایجاد وضعیت نکروز پالپ باعث می‌شود تا جراح از طریق جراحی دندان نسبت به ترمیم دندان‌ها اقدام کند.

دندان‌های نهفته

دندان‌های نهفته به صورت کامل در بخش فک قرار دارند و مرتبط با دندان‌های عقل هستند. این نوع دندان‌ها به دلیل داشتن فضای کم امکان رشد ندارند و با صلاحدید دندانپزشک مورد بررسی قرار می‌گیرند و کشیده می‌شوند. بهتر است در کشیدن دندان‌های عقل تعلل نکنید؛ چرا که وجود دندان‌های عقل باعث ایجاد صدمات زیادی به دندان‌های طبیعی می‌شود.

ارتودنسی

زمانی که فرد متقاضی ارتودنسی است، باید فاصله مناسبی بین دندان‌ها وجود داشته باشد. در صورتی که دندان‌ها کیپ باشند، نیاز به حذف یکی از دندان‌ها احساس می‌شود که دندانپزشک معالج سعی می‌کند تا از جراحی دندان استفاده کند.

ارتودنسی چیست و چه کسانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

شیوه انجام جراحی دندان

شناخت شیوه مناسب برای انجام جراحی دندان باعث می‌شود تا فرد متقاضی بتواند با آرامش خاطر بیشتری در بهترین مرکز جراحی دندان حاضر شود. پس از آشنایی کامل با پرسش جراحی دندان چیست، در این بخش می‌خواهیم در مورد شیوه انجام جراحی دندان صحبت کنیم:

معاینه دندان

اولین قدم برای جراحی دندان، معاینه دندانپزشک بر روی دندان‌های فرد است. فرد بیمار پس از مراجعه به کلینیک توسط دندانپزشک مورد معاینه قرار می‌گیرد. در این مرحله نوع روش درمانی برای بیمار انتخاب می‌شود.

بی‌حسی موضعی

زمانی که دندانپزشک تصمیم به کشیدن دندان‌های فرد بیمار بگیرد، یک زمان مناسب برای حضور در کلینیک تعیین می‌کند. بی‌حسی موضعی قبل از انجام هر کاری توسط مسئول مربوطه انجام می‌شود تا کشیدن دندان بدون درد باشد. ماده بی‌حسی استفاده شده در این مرحله بستگی به وضعیت دندان‌های بیمار دارد.

بیهوشی آرامش بخش

گاهی اوقات وضعیت بیمار به گونه‌ای است که دندانپزشک سعی می‌کند تا با استفاده از بیهوشی کامل مراحل جراحی دندان را انجام دهد. این وضعیت برای کسانی است که تحمل کشیدن دندان‌ها را با استفاده از بی‌حسی موضعی ندارند.

ایجاد برش

پس از انتخاب بی‌حسی مناسب نوبت به برش می‌رسد؛ چرا که دندانپزشک باید با ایجاد برش، فضای دید خود را درون دهان افزایش دهد. در این مرحله با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، استخوانی که دسترسی به ریشه دندان دارد مسدود می‌شود.

کشیدن دندان

پس از آماده‌سازی مقدماتی و تکمیلی، نوبت به کشیدن دندان می‌رسد. در صورت خرد بودن دندان‌های پوسیده، مرحله کشیدن به نوبت انجام می‌شود؛ اما در صورت یکپارچه بودن دندان، دندانپزشک سعی می‌کند تا دندان‌ را به صورت کامل و یکپارچه خارج کند.

پانسمان بخش جراحی شده

پس از درآمدن دندان‌های پوسیده، نوبت به تمیز کردن اطراف محل زخم می‌رسد که در این حالت دندانپزشک سعی می‌کند تا به‌خوبی اطراف دندان کشیده‌شده را تمیز کند. برخی از دندانپزشکان برای کاهش دوران نقاهت سعی می‌کنند تا پانسمان را با استفاده از مواد تقویت‌کننده زخم انجام دهند.

معرفی روش‌ های پر کردن جای خالی دندان در دندانپزشکی

مراقبت‌های بعد از جراحی

فرد بیمار باید پس از عمل بتواند مراقبت‌های بعد از جراحی را به‌خوبی انجام دهد. در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین اعمال مراقبتی بعد از عمل اشاره داشته باشیم:

  • پس از عمل جراحی دندان، یک گاز بر روی محل زخم قرار داده می‌شود.این گاز را باید محکم بر روی محل زخم فشار دهید.
  • افرادی که عمل جراحی دندان انجام می‌دهند بهتر است از مسواک زدن در روز اول خودداری کنند. پس از گذشت یک روز، مسواک زدن ضروری است؛ چرا که باعث جلوگیری از عفونت در لثه خواهد شد.
  • خوردن غذاهای سفت در دوران نقاهت ممنوع است؛ چرا که مصرف غذاهای سفت باعث می‌شود تا جای عمل عفونت کند.
  • ایجاد خونریزی پس از عمل تا دو روز ادامه خواهد داشت و این امر طبیعی است. بیماران در این دوران بهتر است مایعات زیادی مصرف کنند.
  • ایجاد تورم و کبودی در جراحی‌ دندان وجود دارد و در صورت بروز التهاب‌های شدید، استفاده از آمپول ضدالتهاب برای بیماران توصیه می‌شود.
  • پس از عمل جراحی دندان، داروهایی توسط دندانپزشک تجویز می‌شود که مصرف مرتب آن‌ها مهم است. بیماران باید داروها را در زمان تعیین شده مصرف کنند.

قیمت جراحی دندان

در بحث جراحی دندان چیست، یکی از موارد حائز اهمیت برای بیماران قیمت عمل جراحی است. در رابطه با موضوع قیمت جراحی دندان نمی‌توان یک قیمت ثابت را در نظر گرفت؛ چرا که عوامل زیادی در تعیین قیمت نهایی جراحی موثر هستند.

از مهم‌ترین مواردی که در عمل جراحی باعث تاثیرگذاری بر روی قیمت می‌شود می‌توان به نوع شیوه عمل جراحی، کلینیک انتخابی، تخصص دندانپزشک، مواد بی‌حسی به کار رفته، پانسمان و… اشاره کرد. هر کدام از موارد گفته شده نشان می‌دهد که قیمت عمل جراحی به آیتم‌های مختلف بستگی دارد.

برای بیماران مهم است که متناسب با نیاز خود بتوانند بهترین کلینیک دندانپزشکی را جهت انجام عمل ترمیمی و زیبایی دندان انتخاب کنند. انتخاب دندانپزشک متخصص این اطمینان را به بیماران می‌دهد که بتوانند عمل جراحی را به بهترین شکل انجام دهند.

بهترین مرکز جراحی دندان

سخن پایانی

جراحی دهان و دندان یکی از شاخه‌های اصلی دندانپزشکی به حساب می‌آید. در این مقاله به پرسش جراحی دندان چیست پرداختیم. بعد از انجام جراحی، رعایت کردن رژیم غذایی، بهداشت دهان و دندان، مراقبت از بخیه‌ها و… ضروری است.

کسانی که عمل جراحی دندان انجام می‌دهند باید از استعمال انواع دخانیات دوری کنند. پس از عمل جراحی، درد در نواحی مختلف دهان و دندان طبیعی است؛ لذا در صورت نیاز استفاده از مسکن‌های قوی توصیه می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در مورد عمل جراحی با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *