درمان ریشه دندان چقدر طول میکشد

ریشه دندان چگونه است؟مراحل درمان عصب کشی دندان

گاهی اوقات باکتری وارد پالپ دندان می‌شود و باعث عفونت می‌گردد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، درمان ریشه دندان برای نجات دندان ضروری است. در طی این روش، پالپ عفونی برداشته می‌شود و برای جلوگیری از عفونت دوباره دندان مهر و موم خواهد شد.
درمان ریشه دندان یک روش دندانپزشکی است که درد ناشی از دندان عفونی یا آبسه را تسکین می‌دهد. در طول فرایند کانال ریشه، پالپ ملتهب برداشته می‌شود. سپس، سطوح داخل دندان تمیز و ضدعفونی می‌شوند و برای مهر و موم شدن فضا، پرکننده قرار می‌گیرد.

درمان ریشه یا عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان فرایندی است که برای درمان عفونت بخش مرکزی دندان از آن استفاده می‌شود. این درمان دردناک نبوده و می‌تواند منجر به حفظ دندان شود. در این روش عصب دندان خارج شده و پس از تمیز کردن و شکل دادن به کانال، جهت جلوگیری از ورود میکروب‌ها فضای دندان پر می‌شود.

علائم به عصب رسیدن دندان

در برخی موارد امکان دارد ندانید که دندان عفونی شده است. با این حال، بسیاری از افراد متوجه علائم خاصی می‌شوند. علائمی که نشان می‌دهند نیاز به درمان کانال ریشه دندان دارند عبارت‌اند از:

دندان‌دردی که از بین نمی‌رود

بسیاری از مشکلات دندانی می‌توانند باعث درد دندان شوند. اگر در عمق دندان خود درد دارید، ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشید. این ناراحتی امکان دارد به فک، صورت یا سایر دندان‌های شما نیز سرایت کند.

حساسیت به گرما و سرما

اگر هنگام نوشیدن قهوه داغ یا خوردن بستنی دندان‌تان درد می‌کند، می‌تواند به این معنی باشد که به درمان ریشه نیاز دارید. این امر، به‌ویژه اگر درد بیش از چند ثانیه باقی بماند، صادق است.

لثه‌های متورم

وقتی دندان عفونی می‌شود، چرک در آن ناحیه جمع خواهد شد که می‌تواند به لثه‌های پف کرده، متورم یا حساس منجر شود.

جوش روی لثه

امکان دارد جوش روی لثه ایجاد شود و چرک دندان عفونی از جوش خارج شود و باعث ایجاد طعم یا بوی نامطبوع شود.

فک متورم

گاهی اوقات چرک از محل خارج نمی‌شود. در نتیجه، فک ممکن است به‌وضوح متورم شود.

تغییر رنگ دندان

هنگامی که پالپ دندان عفونی می‌شود، می‌تواند باعث تیره شدن دندان شود. تیره شدن دندان به دلیل خون‌رسانی ضعیف به دندان رخ می‌دهد.

درد هنگام اعمال فشار

اگر هنگام غذا خوردن یا لمس دندان خود درد دارید، ممکن است به این معنی باشد که اعصاب اطراف پالپ آسیب دیده است.

دندان ترک‌خورده

اگر دندانی در اثر تصادف، هنگام ورزش یا حتی با گاز گرفتن چیزی سفت ترکیده باشد، باکتری‌ها می‌توانند تا انتها به پالپ دندان برسند.

لق شدن دندان

دندان عفونی ممکن است احساس لق شدن بیشتری داشته باشد. این موضوع به این دلیل است که چرک پالپ عفونی می‌تواند استخوانی را که از دندان حمایت می‌کند نرم کند. در چنین مواردی به جراحی ریشه دندان نیازمند می‌شوید.

درمان ریشه دندان چگونه است

فواید درمان ریشه

انتخاب درمان ریشه فواید متعددی دارد. این درمان می‌تواند:

• از سرایت عفونت به دندان‌های دیگر جلوگیری کند
  • علائم مرتبط با دندان عفونی را کاهش دهد
  • خطر آسیب به استخوان فک را کاهش دهد
  • نیاز به کشیدن دندان را رفع کند

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

برای درمان عفونت دندان، لازم است باکتری حذف شود. برای این کار دو امکان وجود دارد:

• خارج کردن دندان
  • خارج کردن باکتری از کانال ریشه یا همان درمان ریشه

کشیدن یا خارج کردن دندان به طور معمول توصیه نمی‌شود و تلاش می‌شود تا دندان به صورت طبیعی در دهان حفظ شود. پس از حذف باکتری‌ها، دندان پر شده و با یک روکش پوشانده می‌شود. در اغلب موارد بافت‌های ملتهب نزدیک دندان به طور خودبخودی بهبود می‌یابند. اغلب موارد عصب کشی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شوند. به این معنا که شما هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. قبل از شروع، پزشک از دندان آسیب‌دیده عکس اشعه ایکس می‌گیرد. این کار به تعیین میزان آسیب کمک می‌کند. همچنین، گرفتن عکس رادیولوژی تضمین می‌کند که درمان ریشه دندان گزینه درمانی مناسب است. در اینجا مراحلی وجود دارد که در طول جراحی ریشه دندان تکمیل می‌شود:

انجام بی حسی و برداشتن تاج دندان

ابتدا بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن دندان عفونی و لثه‌های اطراف اعمال می‌شود. داروهایی در دندانپزشکی مانند اکسید نیتروژن، آرام‌بخش‌های خوراکی یا آرام‌بخش داخل وریدی (IV) برای کمک به آرامش شما وجود دارد. اگر با اضطراب دندانی دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است پزشک شما آرام‌بخش را توصیه کند.

قرار دادن سد دندانی قبل از شروع درمان ریشه دندان

در این مرحله، یک سد لاستیکی کوچک روی ناحیه قرار می‌گیرد. این کار باعث ایزوله شدن دندان و خشک نگه داشتن آن در طول عمل می‌شود.

سوراخ دسترسی

یک دهانه کوچک در تاج دندان برای دسترسی به پالپ ایجاد می‌شود.

تخلیه پالپ عفونی شده

ابزارهای کوچک دندانپزشکی برای برداشتن اعصاب، عروق خونی و بافت‌های داخل دندان استفاده می‌شود.

تمیز کردن کانال ریشه

پس از برداشتن پالپ، محفظه پالپ و کانال‌های ریشه تمیز، ضد عفونی و شکل داده می‌شوند.

پرکردن ریشه دندان

کانال‌های خالی با مواد دندانی انعطاف‌پذیر و لاستیکی به نام گوتاپرکا پر می‌شوند. در بیشتر موارد، برای محافظت از دندان درمان‌شده به روکش دندان نیاز دارید. تاج‌ها به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند و ساخت آن معمولا دو تا سه هفته طول می‌کشد. وقتی تاج شما آماده شد، پرکننده موقت برداشته شده و تاج دائمی قرار می‌گیرد. در برخی موارد، ممکن است بتوانید در همان ویزیت یک تاج دریافت کنید.

آب‌بندی دندان

یک پرکردگی موقت دندان قرار داده می‌شود تا دندان را ببندد و از ورود مجدد باکتری‌ها جلوگیری کند.

اهمیت درمان عفونت ریشه دندان چیست؟

درمان ریشه دندان زمانی انجام می‌شود که باکتری که بطور طبیعی در محیط دهان زندگی می‌کند، به دندان هجوم آورده و منجر به عفونت شود. این مسئله ممکن است به دنبال هر یک از موارد زیر رخ دهد:

• پر کردن دندان
  • پوسیدگی دندان
  • آسیب دندان به دنبال اتفاقی مثل زمین افتادن

عصب کشی تنها در صورتی توصیه می‌شود که تصاویر x-ray درگیری پالپ دندان( بافت نرم بخش مرکزی دندان) توسط عفونت باکتریایی را نشان دهند. این باکتری‌ها درصورتی که گسترش یابند، می‌توانند پالپ دندان را بتدریج از بین ببرند.

علائم عفونت پالپ دندان شامل موارد زیر است:

• درد حین خوردن غذاهای سرد یا گرم
  • درد حین گاز گرفتن یا جویدن
  • لق شدن دندان

با گسترش عفونت، درصورت از بین رفتن پالپ دندان، علائم هم عقب‌نشینی می‌کنند. بعد از آن ممکن است تصور کنید که علائم بهبود یافته اند، اما واقعیت این است که عفونت از طریق کانال ریشه در حال گسترش است.

در ادامه ممکن است هر یک از علائم زیر را تجربه کنید:

• درد حین جویدن یا گاز گرفتن
  • تورم لثه در نزدیکی دندان درگیر
  • ترشح چرک از دندان آسیب‌دیده
  • تورم صورت
  • تیره‌تر شدن رنگ دندان درگیر

بنابراین درصورتی که دندان‌درد داشتید، لازم است سریعاً با دندانپزشک خود مشورت کنید. فراموش نکنید که عفونت پالپ دندان خودبخود برطرف نمی‌شود. هرچه عفونت بیشتر گسترش یابد، شانس پاسخ به درمان عصب کشی هم کمتر می‌شود. آنتی‌بیوتیک در درمان عفونت کانال ریشه موثر نمی‌باشد.

درمان ریشه دندان چیست

چگونه باید برای درمان ریشه دندان آماده شوید؟

قبل از شروع جراحی ریشه، پزشک می‌تواند به هر سوالی که در مورد این روش دارید پاسخ دهد. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می‌توانید برای درمان ریشه دندان خود انجام دهید:

همه داروها را طبق دستور مصرف کنید

ممکن است چند روز قبل از ویزیت به شما آنتی بیوتیک یا داروهای ضدالتهابی داده شود؛ به‌خصوص اگر عفونت زیادی وجود داشته باشد.

سیگار نکشید

محصولات تنباکو در توانایی بدن برای بهبودی اختلال ایجاد می‌کند. از سیگار کشیدن چند روز قبل از ویزیت خودداری کنید و در صورت امکان به‌طور کامل آن را ترک کنید

یک وعده غذایی سالم بخورید

از آنجایی که بی‌حسی موضعی در طول درمان ریشه دهان را برای چند ساعت بی‌حس می‌کند، بهتر است قبل از ویزیت برای درمان ریشه دندان غذا بخورید.

جراحی دهان و دندان چیست و چه زمانی نیاز به جراحی دندان داریم؟

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

بسیاری از مردم می‌ترسند که بعد از درمان ریشه دندان دچار درد شوند. با این حال، از آنجایی که منبع عفونت در حین انجام عمل برداشته می‌شود، اکثر افراد پس از درمان، تسکین فوری پیدا می‌کنند. اگر بعد از کانال ریشه دچار درد ضربانی شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا عصب کشی درد دارد؟

بعد از روت کانال چه انتظاری باید داشته باشم؟

در حالی که پس از جراحی ریشه دندان نباید درد قابل توجهی داشته باشید، ممکن است طی چند روز اول متوجه حساسیت شوید. این علائم طبیعی هستند و می‌توان با داروهای مسکن با نسخه یا بدون نسخه کنترل کرد. در بیشتر موارد، عوارض جانبی در عرض یک تا دو هفته کاهش می‌یابد.

جایگزین‌های درمان ریشه دندان چیست؟

تنها جایگزین درمان ریشه، برداشتن دندان است. حتی اگر بهترین کار حفظ دندان‌های طبیعی در صورت امکان باشد، کشیدن دندان ممکن است برای حفظ سلامت دهان و دندان شما ضروری باشد.

اگر کاندیدای مناسبی برای درمان ریشه نیستید، می‌توان دندان را کشید و با ایمپلنت و بریج دندان جایگزین کرد. برای اطلاعات بیشتر درمان ریشه دندان در مقابل کشیدن با پزشک مشورت کنید. شما برای این کار می‌توانید با شماره‌‌های موجود در صفحه تماس با ما همین سایت، پاسخ خود را از پزشکان بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران دریافت کنید.

چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟

ماندگاری نتایج درمان کانال ریشه چقدر است؟

مانند تمام روش‌های دندانپزشکی، نتایج تضمین نمی‌شود. با این حال، زمانی که درمان ریشه دندان به‌درستی انجام شود، نتایج می‌توانند برای مدت طولانی باقی بمانند.

درمان ریشه یا عصب کشی در چند جلسه انجام می‌شود؟

بسته به میزان عفونت در دندان شما، درمان ریشه ممکن است به 1 یا 2 جلسه نیاز داشته باشد. به‌طور متوسط، درمان کانال ریشه حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد تا کامل شود. اگر روی یک دندان بزرگ‌تر با چندین ریشه درمان انجام شود، امکان دارد تا یک ساعت و نیم طول بکشد.

تا چه زمانی بعد از درمان ریشه نباید چیزی بخوریم؟

توصیه نمی‌شود. استعمال دخانیات در درمان اختلال ایجاد می‌کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که در آینده به کارهای دندانپزشکی بیشتری نیاز داشته باشید. شما مجاز به این کار هستید؛ با این حال بهتر است صبر کنید تا بی‌حسی از بین برود. اثرات بی‌حسی معمولا چند ساعت طول می‌کشد. در چند روز اول از غذاهای نرم‌تری مانند پاستا، پوره سیب‌زمینی و ماست استفاده کنید. با افزایش سطح راحتی، غذای جامد استفاده کنید. همچنین، باید از گاز گرفتن یا جویدن با دندان درمان‌شده خودداری کنید. سعی کنید از طرف دیگر دهان خود استفاده کنید تا زمانی که ترمیم دائمی دندان شما در جای خود قرار گیرد.

چه زمانی نیاز به عصب کشی داریم؟

درمان ریشه دندان زمانی ضروری است که باکتری‌های دهان به پالپ داخل دندان حمله کنند. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یک حفره برای مدت طولانی درمان نشود. همچنین، اگر دندان در اثر ضربه ترک بخورد یا آسیب ببیند، ممکن است رخ دهد.

چه کسی باید عمل کانال ریشه را انجام دهد؟

درمان ریشه توسط دندانپزشک عمومی ‌یا اندودنتیست (متخصص کانال ریشه) تکمیل می‌شود. دندانپزشکان عمومی اغلب می‌توانند دندان‌های نزدیک جلوی دهان را درمان کنند؛ زیرا ریشه‌های کمتری دارند. اگر به درمان ریشه روی دندانی با چندین ریشه نیاز دارید – یا اگر مورد شما پیچیده است – امکان دارد به یک متخصص ریشه ارجاع داده شوید.

پس از درمان ریشه، تمیز نگه داشتن ناحیه بسیار مهم است. به‌طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهانشویه آنتی باکتریال برای دور نگه داشتن میکروب‌ها استفاده کنید. اگر هنوز یک پرکردگی موقت گذاشته‌اید و هنوز تاج دائمی‌خود را دریافت نکرده‌اید، تا زمانی که روکش در جای خود قرار نگرفته است، از جویدن با دندان درمان‌شده خودداری کنید. اگر متوجه علائم مشکل کانال ریشه، مانند دندان درد، تورم، طعم بد یا سایر علائم هشدار شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. هرچه زودتر یک دندان عفونی را درمان کنید، شانس بیشتری برای نجات آن خواهید داشت. معاینات روتین دندانپزشکی نیز نقش زیادی در کاهش خطر عفونت ایفا می‌کنند. کلینیک دندانپزشکی آریل در طی بازدید مکرر می‌تواند مشکلات دندان را زودتر از نیاز به درمان ریشه دندان تشخیص دهد.