مراحل عصب کشی دندان عفونی

مراحل عصب کشی دندان عفونی چگونه است؟

درمان کانال ریشه، اندودنتیک یا عصب کشی فرایندی است که برای درمان عفونت بخش مرکزی دندان از آن استفاده می‌شود. عصب کشی درد نداشته و به حفظ دندان و جلوگیری از کشیدن آن کمک می‌کند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با مراحل عصب کشی دندان عفونی، عوارض و دلایل انجام آن آشنا کنیم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • منظور از عصب کشی دندان عفونی چیست؟
  • آیا عصب کشی دندان عفونی درد دارد؟
  • چر ادندان عفونی می‌شود؟
  • چه زمانی لازم است عصب کشی دندان عفونی انجام شود؟
  • مراحل عصب کشی دندان عفونی
  • درد بعد از عصب کشی دندان عفونی
  • عوارض عصب کشی دندان عفونی

منظور از عصب کشی دندان عفونی چیست؟

عصب کشی یا درمان کانال ریشه دندان، یک فرایند دندانپزشکی است که به منظور ترمیم و حفظ دندان عفونی انجام می‌شود. با انجام عصب کشی، دندان عفونی حفظ شده و نیازی به کشیدن نیست. اصطلاح درمان کانال ریشه در حقیقت به تمیز کردن کانال‌های درون ریشه دندان اشاره دارد.

آیا عصب کشی دندان عفونی درد دارد؟

در ادامه مقاله مراحل عصب کشی دندان عفونی باید گفت؛ در گذشته فرایند عصب کشی دردناک بود. با این حال با پیشرفت خدمات دندانپزشکی و بی‌حسی‌های موضعی، امروزه اغلب افراد در طول عصب کشی دندان، یا دردی حس نمی‌کنند یا درد بسیار مختصری را تجربه می‌کنند. به هرحال فراموش نکنید دندان عفونی یا آسیب‌دیده به مراتب درد بیشتری را به شما تحمیل خواهد کرد. شیوه جایگزین عصب کشی، کشیدن دندان است. 

چرا مجبور می‌شویم مجدد عصب کشی کنیم؟

چرا دندان عفونی می‌شود؟

عفونت بخش مرکزی دندان( کانال ریشه) به دلیل باکتری‌هایی که در دهان زندگی کرده و به دندان هجوم می‌آورند، ایجاد می‌شود. این مسئله ممکن است به دنبال هر یک از موارد زیر رخ دهد:

  • پوسیدگی دندان
  • پرکردن
  • آسیب در اثر ضربه یا زمین خوردن
عفونت پالپ دندان

چه زمانی لازم است عصب کشی دندان عفونی انجام شود؟

در ادامه مقاله مراحل عصب کشی دندان عفونی با زمان مناسب جهت عصب کشی آشنا خواهید شد. عصب کشی یا درمان کانال ریشه دندان زمانی ضرورت پیدا می‌کند که تصاویر x-ray شواهد آسیب پالپ( بافت نرم مرکز دندان) به دنبال عفونت را نشان دهند. درصورت عفونت دندان، پالپ دندان ممکن است متورم شود و باعث گسترش و تکثیر باکتری به مناطق دیگر شود. 

علائم عفونت پالپ دندان

علائم عفونت پالپ دندان شامل موارد زیر است:

  • درد حین خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی‌های سرد یا داغ
  • درد حین جویدن یا گاز گرفتن
  • لق شدن دندان

درصورتی که عفونت پیشرفت کند، به دنبال مرگ پالپ دندانی علائم ممکن است عقب‌نشینی کنند. ممکن است ابتدا تصور کنید که عفونت بهبود یافته است، اما حقیقت این است که عفونت به کانال‌های ریشه دندان گسترش یافته است. از این رو ممکن است در ادامه هر یک از علائم زیر را تجربه کنید:

  • بازگشت درد حین گاز گرفتن یا جویدن
  • تورم لثه‌ای که در مجاورت دندان آسیب‌دیده است
  • خروج چرک از دندان آسیب‌دیده
  • باد کردن گونه یا فک
  • تیره شدن رنگ دندان

از این رو درصورتی که دندان‌درد داشتید، لازم است که حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که عفونت پالپ دندان به طور خودبخودی بهبود نمی‌یابد و نیاز به مداخله دندانپزشک دارد. علاوه بر این آنتی‌بیوتیک‌ها که به طور معمول برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند، در این موارد کارایی نداشته و تنها از گسترش عفونت به مناطق دیگر جلوگیری می‌کنند.

 بیماری های دهان و دندان چیست و معرفی انواع آن

عصب کشی دندان‌های عفونی

عصب کشی این دسته از دندان‌ها را هم دندانپزشک عمومی انجام می‌دهد و هم متخصص اندودنتیست.اغلب در یک یا دو جلسه انجام می‌شود. با این حال برای پیگیری‌های بعدی لازم است که مجدد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراحل عصب کشی دندان عفونی

  1. در قدم اول لازم است یک تصویر اشعه ایکس از دندان‌هایتان تهیه کنید. 
  2. پس از آن بی‌حس‌کننده موضعی برای کاهش درد در طول درمان دریافت می‌کنید. 
  3. در ادامه یک ورقه پلاستیکی به نام dental dam در اطراف دهانتان قرار می‌گیرد تا در طول عصب کشی از دندان‌هایتان محافظت شده و عاری از بزاق باشند. 
  4. پس از حذف پوسیدگی، یک سوراخ در تاج دندان برای رسیدن به پالپ دندان ایجاد می‌شود. با استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی پالپ عفونی بیمار برداشته می‌شود. 
  5. پس از برداشتن پالپ عفونی، محوطه پالپ و کانال‌های ریشه شسته و تمیز می‌شوند. علاوه بر این کانال‌های ریشه برای دسترسی بهتر، ممکن است بزرگ شده یا تغییر شکل داده شوند. 
  6. قبل از پر کردن دائمی، کانال‌های ریشه به طور کامل از عفونت پاک و سپس خشک می‌شوند. 
  7. در برخی موارد از داروهایی در محوطه پالپ یا کانال‌های ریشه برای از بین بردن عفونت استفاده می‌شود. اگر عفونت به خارج از دندان گسترش پیدا کرده باشد، ممکن است لازم باشد آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. 
  8. بعد از عصب کشی، برای جلوگیری از ورود مواد زائد و بزاق، یک پرکننده موقت بر روی تاج دندان قرار می‌گیرد. تا ترمیم دائمی دندان لازم است از گاز گرفتن یا جویدن با دندان درگیر خودداری کنید. 
 عصب کشی دندان عفونی

درد بعد از عصب کشی دندان عفونی

پس از انجام عصب کشی لازم است توصیه‌های دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید و از دندان خود به خوبی مراقبت کنید. پس از درمان نهایی، دندان عفونی دیگر نباید دردناک باشد؛ گرچه در روزهای نخست ممکن است مختصری درد داشته باشید. در این صورت می‌توانید از مسکن‌هایی نظیر ایبوبروفن برای کاهش درد خود استفاده کنید. درصورتی که حتا پس از استفاده از مسکن هم درد یا تورمی داشتید، لازم است مجدد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. 

آیا عصب کشی درد دارد؟

عوارض عصب کشی دندان عفونی

در اغلب موارد ریکاوری پس از عصب کشی به سرعت انجام می‌شود و عوارض خاصی ندارد. با این حال در برخی موارد نادر، بروز عوارض زیر محتمل است:

  • ادامه یافتن عفونت
  • تغییر رنگ دندان
  • احتقان سینوس‌ها
  • ترک خوردن دندان

نکته پایانی درباره مراحل عصب کشی دندان عفونی

در اغلب موارد عصب کشی دندان، کمک می‌کند که دندان عفونی تا پایان عمر حفظ شود. رعایت توصیه‌های دندانپزشک در زمان ریکاوری، به افزایش شانس موفقیت درمان کانال ریشه دندان کمک می‌کند. اگر پس از عصب کشی درد ادامه یافت، تب داشتید و یا اطراف دندان دچار قرمزی یا تورم شد، لازم است که مجدد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. کلینیک دندانپزشکی آریل بهترین مرکز دندانپزشکی دیجیتال در تهران است که بهترین خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌دهد.