انواع ارتودنسی

معرفی انواع ارتودنسی و مراحل درمان ارتودنسی

یکی از عناصر زیبایی چهره لبخند است و لبخند زیبا نیازمند داشتن دندان‌های صاف و مرتب است. یکی از بهترین شیوه‌هایی که می‌توان دندان‌ها را مرتب کرد، بهره‌گیری از روش ارتودنسی است. شناخت انواع ارتودنسی برای بسیاری از متقاضیان مهم است؛ چرا که می‌توانند از میان انواع مختلف، بهترین‌ها را انتخاب کنند. اگر دندان‌های‌تان نیاز به اصلاح دارد، بهره‌گیری از شیوه ارتودنسی مناسب است.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع ارتودنسی بپردازیم، در صورت تمایل بهتر است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از بهترین شیوه‌های اصلاح دندان و رفع مشکلات فک است که مورد استفاده متقاضیان است. افرادی که دارای دندان‌های نامرتب هستند و ناهماهنگی‌هایی را در بخش فک احساس می‌کنند، می‌توانند این شیوه درمانی را انتخاب کنند. بهره‌گیری از ارتودنسی مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • استفاده از انواع ارتودنسی متناسب با نیاز بیماران قابل انتخاب است که باعث اصلاح وضعیت دندان‌ها می‌شود.
  • رفع ناهماهنگی دندان و فک برای جلوگیری از مشکلات جویدن از طریق ارتودنسی مناسب است.
  • درمان ناهماهنگی‌های دندان با استفاده از انواع ارتودنسی باعث بهبود وضعیت تکلم در برخی از افراد می‌شود.
  • بهره‌گیری از شیوه درمانی ارتودنسی باعث می‌شود تا رعایت بهداشت دهان و دندان ساده‌تر شود.

ارتودنسی چیست و چه کسانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟

حال که با اهمیت استفاده از شیوه درمانی ارتودنسی آشنا شدید، باید بدانید که بسیاری از متقاضیان می‌توانند از انواع ارتودنسی برای داشتن دندان‌های زیبا بهره‌مند شوند. به صورت کلی می‌توان گفت که کاندیدای مناسب ارتودنسی به شرح زیر هستند:

  • افرادی که می‌خواهند لبخند زیبا و دلنشینی داشته باشند.
  • کسانی که دارای ناهنجاری‌های فک و صورت هستند.
  • افرادی که دارای فاصله در میان دندان‌های خود هستند.
  • افرادی که به دلیل داشتن مشکلات دندانی، دارای ناهنجاری‌های تکلمی هستند.
بهترین روش ارتودنسی

آشنایی با انواع ارتودنسی از لحاظ روش انجام

در نحوه اجرا می‌توان گفت که ارتودنسی به دو شیوه ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌شود که هر شیوه مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی ارتودنسی ثابت و متحرک می‌پردازیم:

ارتودنسی ثابت

در این روش پزشک معالج دستگاه‌ ارتودنسی را درون دهان فرد بیمار قرار می‌دهد تا مراحل درمان به صورت کامل انجام شود. می‌توان گفت به طور معمول طول دوره درمان در این شیوه 2 سال است. البته باید خاطرنشان کرد که دوره درمان با توجه به عوامل مختلف نظیر وضعیت سلامت دهان و دندان فرد بیمار تعیین می‌شود.

وجود محدودیت‌های ارتودنسی در این شیوه باعث شده است تا بسیاری از متقاضیان به دنبال استفاده از ارتودنسی متحرک باشند. در روش ثابت، محدودیت‌های زیادی در زمینه داشتن رژیم غذایی وجود دارد. همچنین، کسانی که از نوع ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند باید بیش از پیش بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند.

انواع ارتودنسی با توجه به وضعیت سلامت بیمار توسط پزشک معالج قابل انتخاب است. مزایای استفاده از ارتودنسی ثابت این است که برای درمان بسیاری از مشکلات دهان و دندان کارآیی دارد. به دلیل ثابت بودن نوع درمان و قرارگیری دستگاه مخصوص ارتودنسی درون دهان متقاضی، احتمال برگشت دندان به حداقل خود می‌رسد. این شیوه امنیت بسیار بیشتری نسبت به ارتودنسی متحرک دارد. از معایب شیوه ارتودنسی ثابت می‌توان به دوره درمان طولانی‌مدت و احتمال رسیدن آسیب به لثه‌ به دلیل وجود براکت‌ها اشاره کرد.

ارتودنسی متحرک

همان‌طور که بیان شد، انواع ارتودنسی از لحاظ اجرا به ثابت و متحرک تقسیم می‌شود. در شیوه ارتودنسی متحرک، قالبی از دندان‌های بیمار آماده شده و برای ساخت پلاک‌های متحرک به لابراتوار دندان‌سازی فرستاده می‌شود. در این شیوه بیمار می‌تواند در طول روز دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند.

بهره‌گیری از شیوه ارتودنسی متحرک مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رسیدگی به دهان و دندان بدون دخالت دستگاه ارتودنسی اشاره کرد. در این شیوه درمانی به دلیل عدم قرارگیری 24 ساعته دستگاه ارتودنسی، احتمال بروز بیماری‌های لثه نیز به حداقل خود می‌رسد.

بهره‌گیری از شیوه ارتودنسی متحرک نیز دارای معایب خاص خود است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تاثیرگذاری بر روی گفتار فرد بیمار است. تحمل پلاک‌های متحرک برای دندان‌های پایین کمی دشوار است. انتخاب نهایی انواع ارتودنسی بستگی به نظر دندانپزشک معالج دارد؛ بنابراین، متقاضیان باید به توصیه‌های دندانپزشک خود اهمیت بدهند. 

انواع ارتودنسی از لحاظ دستگاه

انجام ارتودنسی بر روی دهان و دندان بیمار، با استفاده از شیوه‌های مختلف قابل انجام است. از لحاظ دستگاه می‌توان ارتودنسی را به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

ارتودنسی با براکت فلزی

قدیمی‌ترین و رایج‌ترین نوع ارتودنسی دندان، ارتودنسی با براکت فلزی است که توانایی اصلاح مشکلات دهان و دندان را داراست. بهترین روش ارتودنسی برای هر شخص متفاوت است و نمی‌توان یک شیوه ثابت را برای همه بیماران در نظر گرفت.

در این شیوه همان‌طور که از نام آن پیداست، جنس ارتودنسی به کار رفته، از فلز یا فولاد ضدزنگ است. ارتودنسی با براکت فلزی باعث درمان مشکلات و ناهنجاری‌های فک و دندان خواهد شد.

این شیوه به دلیل فلزی بودن دستگاه، دوام و ماندگاری زیادی دارد. ارتودنسی با براکت فلزی به نسبت انواع ارتودنسی دارای هزینه مناسب‌تری است. کسانی که از ارتودنسی با براکت فلزی استفاده می‌کنند، ممکن است در زمان رعایت بهداشت دهان و دندان با سختی مواجه شوند.

ارتودنسی با براکت سرامیکی

در این شیوه ارتودنسی، مراحل انجام کار مانند ارتودنسی با براکت فلزی است و تنها تفاوت آن در جنس براکت است. در این شیوه، از جنس براکت سرامیکی و یا مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود.

ظرافت این براکت‌ها به گونه‌ای است که مورد توجه متقاضیان قرار دارد. براکت سرامیکی به دلیل نوع مواد به کار رفته در آن به نسبت مدل فلزی سبک‌تر است و فشار کمتری را بر روی دهان و دندان فرد متقاضی ایجاد می‌کند.

از میان انواع ارتودنسی از لحاظ دستگاه، ارتودنسی با براکت سرامیکی به دلیل همرنگی با دندان‌های طبیعی بیمار مورد توجه افراد قرار دارد. تنها عیب این شیوه شباهت زیاد آن به مینای دندان است که در هنگام برداشتن، ممکن است برای دندانپزشک معالج کمی دشوار باشد.

ارتودنسی با براکت لینگوال

در میان انواع ارتودنسی شیوه براکت لینگوال وجود دارد که براکت فلزی به جای قرارگیری بر روی دندان، در سطح پشتی دندان قرار می‌گیرد.

بسیاری از کسانی که دارای مشکلات دهان و دندان هستند اما نمی‌خواهند براکت‌های ارتودنسی درون دهان آن‌ها قرار بگیرد، می‌توانند از این شیوه استفاده کنند. این نوع براکت‌ها نامرئی هستند و تغییر رنگی بر روی دندان‌ها ایجاد نمی‌کنند.

از معایب ارتودنسی با براکت لینگوال می‌توان به هزینه بالای آن اشاره کرد؛ چرا که این نوع براکت‌ها به صورت اختصاصی در لابراتوار ساخته می‌شوند.

براکت دیمون

از میان انواع ارتودنسی از لحاظ دستگاه می‌توان به براکت دیمون اشاره کرد که در دسته‌بندی ارتودنسی ثابت قرار می‌گیرند. طراحی این براکت‌ها به گونه‌ای است که دارای تنظیم باز و بسته شدن خودکار بوده و نیاز به کش ارتودنسی ندارند.

با توجه به نوع پیشرفته براکت‌های استفاده شده در این روش، هزینه مقرون به صرفه‌ای دارند. در این شیوه ساییدگی دندان‌ها به دلیل کاهش استفاده از کش ارتودنسی به حداقل خود می‌رسد. طول درمان بیمار در این شیوه کوتاه است که همین موجب شده است تا مورد توجه متقاضیان بیشتری قرار بگیرد.

تنها عیب براکت دیمون فشار ایجاد شده بر روی دندان در روزهای ابتدایی است که به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

ارتودنسی با الاینر شفاف

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا ارتودنسی به شیوه‌های مختلف قابل انجام باشد. از دیگر انواع ارتودنسی با دستگاه می‌توان به الاینر شفاف اشاره کرد که به کمک دستگاه دیجیتالی برای هر بیمار به شکل اختصاصی تولید می‌شود.

نامرئی و متحرک بودن این روش از جمله مزایای ارتودنسی با الاینر شفاف است. طول دوره درمان به دلیل استفاده از براکت‌های درجه یک کاهش پیدا می‌کند. وجود بافت‌های نرم در این شیوه ارتودنسی باعث می‌شود تا کسانی که مشکلات لثه دارند بتوانند از این شیوه درمانی استفاده کنند.

نکته حائز اهمیت این است که این روش درمانی برای کسانی که دارای مشکلات و ناهنجاری‌های دهان و دندان هستند مناسب نیست.

قالبگیری دیجیتال جایگزین قالبگیری سنتی و مقایسه این دو روش

مراحل درمان ارتودنسی

حال که با انواع ارتودنسی از لحاظ شیوه و دستگاه آشنا شدید، بهتر است در مورد مراحل درمانی ارتودنسی نیز بیشتر بدانید، در این بخش به مهم‌ترین مراحل درمان ارتودنسی اشاره خواهیم داشت:

ویزیت و مشاوره اولیه

در مرحله اول پزشک معالج وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار را به شکل کامل بررسی می‌کند. استفاده از عکس‌های رادیولوژی و ارزیابی سوابق بیمار بسیار مهم است و باعث انتخاب شیوه درمانی خواهد شد.

دندانپزشک معالج با بررسی بهترین شیوه درمانی، تمام موارد ممکن نظیر هزینه، روند درمان، طول مدت بیماری را برای متقاضی شرح می‌دهد.

تمیز کردن دندان‌ها

برای استفاده از انواع ارتودنسی، تمیز کردن دندان‌ها ضروری است؛ چرا که دندان‌ها باید برای قرارگیری براکت‌های مختلف آماده شوند. در این مرحله، ارتودنتیست به پالیش زدن و خشک کردن دندان‌ها می‌پردازد.

انتخاب نوع دستگاه

انتخاب نوع دستگاه برای انجام ارتودنسی دارای اهمیت است. به‌عنوان مثال، اگر بیمار علاوه بر داشتن دندان‌های نامرتب، از مشکلات فک نیز رنج ببرد، دندانپزشک معالج سعی می‌کند تا متناسب با وضعیت بیمار، از نوع دستگاه مناسب برای انجام ارتودنسی استفاده کند.

مراجعه دوره‌ای به کلینیک

در هر یک از انواع ارتودنسی، بررسی حرکت دندان‌ها دارای اهمیت است؛ بنابراین، بیماران باید بتوانند حدود هر 4 هفته یا 8 هفته به کلینیک خود مراجعه کنند و از وضعیت سلامت‌ دندان‌های خود آگاه شوند.

استفاده از ریتینر

مهم نیست که دندانپزشک از شیوه ارتودنسی ثابت یا متحرک برای درمان بیماری استفاده کرده باشد؛ چرا که در هر صورت بیمار باید برای حفظ موقعیت دندان‌های خود تا مدت زمان مشخصی از ریتینر استفاده کند.

انتخاب بهترین کلینیک ارتودنسی به بیماران کمک خواهد کرد تا بتوانند با یک هزینه معقول دندان‌های زیبایی داشته باشند.

جمع‌بندی

ارتودنسی یک شیوه درمانی برای مشکلات دهان و دندان است که باعث می‌شود تا بیماران بتوانند ضمن اصلاح مشکلات دهان و دندان، ظاهر زیباتری داشته باشند.

در این مقاله در مورد انواع ارتودنسی و جزئیات مهم آن‌ها صحبت کردیم. یکی از نکات کلیدی در این زمینه انتخاب کلینیک مناسب درمانی است. یک کلینیک پیشرفته با داشتن دندانپزشکان متخصص قادر است تا شیوه درمانی مناسبی را برای بیماران اتخاذ کند که این امر باعث کاهش دوران نقاهت و حاصل شدن بهترین نتیجه درمانی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *