مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی

مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی و بررسی مزایا و معایب هر کدام

لبخند شما یکی از مهم‌ترین اجزای صورتتان است؛ داشتن دندان‌هایی منظم برای داشتن لبخندی زیبا ضروری است. ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا دندان‌هایی منظم‌تر و لبخندی زیباتر داشته باشید. امروزه علاوه بر بریس های فلزی، بریس های شفاف یا نامرئی هم دردسترس است. در متن پیش رو قصد داریم در مورد مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی صحبت کنیم. مزایا و معایب هر کدام آشنا کنیم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بریس ها چگونه کار می‌کنند؟
  • ارتودنسی فلزی سنتی
  • ارتودنسی شفاف یا نامرئی
  • مقایسه بریس فلزی با بریس شفاف
  • بریس فلزی بهتر است نامرئی؟

بریس ها چگونه کار می‌کنند؟

در مقاله مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی باید گفت هدف از جاگذاری بریس ها و انجام ارتودنسی منظم کردن دندان‌هاست؛ برای مثال ممکن است دندانی داشته باشید که نظم سایر دندان‌های شما را به هم ریخته است. این مسئله می‌تواند بر روی سایر دندان‌های شما در آینده تاثیر منفی بگذارد. اما بریس به برطرف کردن این مشکلات کمک می‌کند. یک سیم از هر براکت رد شده و در عقب محکم می‌شود. براکت‌های روی دندان‌های آسیاب عقب مکانیسمی دارند که به دندانپزشک این امکان را می‌دهند که سیم را سفت کند. بدین ترتیب با استفاده از تغییر فشار وارده بر سیم، دندان‌های جابجا می‌شوند. این جابجایی به آهستگی و به مرور زمان انجام می‌شود. 

ارتودنسی فلزی یا سنتی

اگر در گذشته ارتودنسی کرده باشید، احتمال این که از بریس فلزی استفاده کرده باشید، بیشتر است. با این حال طراحی بریس‌ها در طول زمان تغییرات زیادی داشته است. براکت‌ها نسبت به گذشته کوچک‌تر و استفاده از آن‌ها به مراتب راحت‌تر شده است. با این حال بسیاری از افراد همچنان احساس ناخوشایندی نسبت به ظاهر این براکت‌ها دارند؛ در این صورت براکت‌های نامرئی یا شفاف می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. 

معرفی روش‌ های پر کردن جای خالی دندان در دندانپزشکی

ارتودنسی شفاف یا نامرئی

ارتودنسی شفاف یا نامرئی می‌تواند یک جایگزین مناسب برای ارتودنسی سنتی باشد؛ فراموش نکنید که انجام ارتودنسی در سنین نوجوانی رایج بوده و برای بالغین ممکن است کمی آزاردهنده باشد. از این رو ارتودنسی شفاف می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که در سنین بالا تصمیم به انجام ارتودنسی گرفته اند. در ادامه دو نوع رایج‌تر ارتودنسی شفاف را معرفی می‌کنیم:

 ارتودنسی فلزی

بریس سرامیکی

در ساخت براکت‌های سرامیکی از بکارگیری فلز اجتناب شده و به جای آن از سرامیک، چینی و گاهاً پلاستیک بسیار بادوام استفاده می‌شود. برخلاف براکت فلزی، در این موارد می‌توان رنگ براکت را با رنگ طبیعی دندان‌ها تطابق داد. درنتیجه ظاهر دندان‌ها تقریباً یکدست و تشخیص ارتودنسی تا فاصله نزدیک غیرممکن خواهد بود. بریس‌های سرامیکی یک پیشرفت باورنکردنی در مقایسه با بریس‌های فلزی هستند. 

اینویزیلاین

اینویزیلاین یکی دیگر از جایگزین‌های ارتودنسی فلزی یا سنتی است. درحقیقت یک علامت تجاری ثبت‌شده برای یکسری نگهدارنده‌های پلاستیکی قالب‌گیری شده است؛ اگر در گذشته ارتودنسی فلزی داشته‌اید، احتمالاً پس از پایان درمان یک نگهدارنده موقتی دریافت کرده‌اید. اینویزالاین دقیقاً مشابه آن نگهدارنده‌ها عمل می‌کند. 

درست مانند زمانی که قرار است بریس‌ها نصب شوند، اولین مرحله با قالب‌گیری دهان شما آغاز می‌شود. مرحله بعد یک کامپیوتر با تجزیه و تحلیل داده‌ها تعیین می‌کند چند مرحله برای رسیدن به لبخند نهایی شما لازم است. در سیستم اینویزیلاین لازم است که هر یک یا دو هفته یک بار، یک نگهدارنده جدید استفاده شود، که هر یک با قبلی کمی متفاوت است. 

در این شیوه ارتودنسی ثابت نبوده و می‌توانید آن را از دهان خود خارج کنید. علاوه بر این اینویزیلاین حتی نسبت به بریس های سرامیکی هم کمتر جلب توجه می‌کند. با این حال فراموش نکنید که در این حالت شما مسئول درمان خود هستید؛ اگر به درستی از الاینرهای خود استفاده نکنید، طول درمان بیشتر خواهد شد. علاوه بر این اینویزیلاین نسبت به بریس سرامیکی و فلزی گران‌تر است. 

مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی

در ادامه مقاله ارتودنسی نامرئی با فلزی باید گفت مهم‌ترین فایده بریس‌های شفاف ظاهر آن‌هاست. بریس‌های سرامیکی نسبت به بریس‌های فلزی ظاهری به مراتب طبیعی‌تر به لبخند شما می‌دهند. با این حال معایبی هم دارند. بریس‌های سرامیکی نسبت به بریس‌های فلزی جدید بزرگ‌تر هستند و در برخی موارد ممکن است برای افراد آزاردهنده باشند. با این حال کمتر احتمال دارد که بریس‌های سرامیکی دهان شما را ببرند. 

بریس‌های فلزی دوام بیشتری داشته و می‌توانند استرس‌های بیشتری را تحمل کنند؛ از این رو برای اصلاحات گسترده دندان‌ها که فشار بیشتری می‌طلبد، گزینه مناسب‌تری هستند. از سوی دیگر براکت‌های سرامیکی ممکن است در اثر ضربه یا کشش بیش‌ازحد بشکنند؛ براکت‌های فلزی هم ممکن است از دندان جدا شوند. در هر صورت فراموش نکنید که جدا شدن یا شکستن براکت‌ها در طول درمان کاملاً طبیعی بوده و کافی است به دندانپزشک خود مجدد مراجعه کنید. 

درنهایت بریس‌های سرامیکی نیاز به مراقبت‌های بهداشتی بیشتری دارند؛ زیرا ذرات ریز غذا ممکن است لابه‌لای آن‌ها گیر بکنند. با این حال با دنبال کردن توصیه‌های دندانپزشک و مسواک زدن منظم می‌توانید از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنید. 

ارتودنسی چیست و چه کسانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

بریس فلزی بهتر است نامرئی؟

یکی از سوالاتی که به طور رایج افراد از دندانپزشک خود می‌پرسند این است که کدام نوع بریس برایشان بهتر است. در ادامه شما را در این زمینه راهنمایی خواهیم کرد:

دلایل انتخاب بریس فلزی

بریس‌های فلزی، به دلایلی بریس استاندارد محسوب می‌شوند. آن‌ها می‌توانند هر نوع اصلاحی را انجام دهند و درمقایسه با بریس‌های شفاف می‌توانند این کار را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام دهند. از سوی دیگر احتمال این که بیمه‌ها بریس فلزی را پوشش دهند بیشتر است؛ از این رو می‌توانند انتخاب مقرون به صرفه‌تری باشند. 

اگر توقع تغییرات قابل توجهی در دهان یا ناحیه فک خود دارید، بریس‌های فلزی انتخاب معقول‌تری هستند؛ علاوه بر این ورزشکاران لازم است بریس فلزی را انتخاب کنند؛ زیرا احتمال شکستن آن‌ها کمتر است. براکت‌های فلزی جدید نسبت به گذشته بسیار کوچک‌تر بوده و کمتر آزار دهنده هستند. علاوه بر این انتخاب سیم‌های رنگی پلاستیکی برای کودکان در طول درمان می‌تواند جذاب باشد. 

دلایل انتخاب بریس نامرئی

در مقاله مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی دلایل انتخاب بریس نامرئی را شرح می‌دهیم. اگر بیشتر نگران لبخند و ظاهر خود در طول درمان هستید، بریس‌های شفاف انتخاب مناسبی برای شما هستند. طول درمان در این موارد اغلب تا دو سال طول می‌کشد. 

 ارتودنسی نامرئی

نکته پایانی درباره در مقاله مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی

برای انتخاب بهترین نوع ارتودنسی لازم است در قدم اول با دندانپزشک خود مشورت کنید؛ بهترین دندانپزشک می‌تواند شما را با مزایا و معایب هر کدام به طور کامل آشنا کرده و به شما در انتخابی بهتر کمک کند.