ترمیم و زیبایی

ترمیم و زیبایی

برای داشتن یک لبخند زیبا، نیاز به دندان‌هایی زیبا دارید؛ امروزه خدمات متنوعی در حوزه دندانپزشکی گسترش یافته است که به ترمیم و زیبایی دندان‌ها کمک می‌کنند.

در متن پیش رو از کلینیک دندانپزشکی آریل قصد داریم شما را با انواع ترمیم و زیبایی دندان آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • دندانپزشکی زیبایی چیست؟
  • آشنایی با انواع روش‌های ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی
  • فیلینگ در دندانپزشکی چیست؟
  • قالب‌گیری دیجیتال در دندانپزشکی آریل

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی شاخه‌ای تخصصی از دندانپزشکی است که بر روی تقویت ظاهر دندان‌ها تمرکز دارد؛ بسیاری از کارهایی که در حوزه دندانپزشکی زیبایی انجام می‌شوند، در حوزه ترمیمی هم هستند و به ترمیم دندان آسیب‌دیده، پوسیده یا تغییر رنگ یافته کمک می‌کنند.

ترمیم و زیبایی دندان

آشنایی با انواع روش‌های ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی

در حال حاضر روش‌های متعدد و گوناگونی در حوزه دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی گسترش یافته است. در زیر شما را با رایج‌ترین آن‌ها اشنا خواهیم کرد:

اینلی و آنلی( اینله و انله)

اساس این شیوه زیبایی دندانپزشکی که به فیلینگ (پر کردن) غیرمستقیم هم معروف است، توسط آزمایشگاه‌های دندانپزشکی تهیه می‌شود. این شیوه زمانی استفاده می‌شود که دندان دارای پوسیدگی خفیف یا متوسط باشد اما استحکام کافی برای پر کردن را نداشته باشد. اینله و انله سابقاً از طلا ساخته می‌شدند، اما امروزه در آزمایشگاه‌های دندانپزشکی از کامپوزیت ساخته شده و به دندان‌ها متصل می‌شوند.

اینلی و آنلی به تقویت ساختار دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر آن‌ها کمک می‌کنند.

باندینگ کامپوزیت

باندینگ کامپوزیت به ترمیم دندان‌های پوسیده، آسیب‌دیده یا تغییررنگ‌یافته با استفاده از موادی شبیه رنگ مینای دندان اشاره دارد. دندانپزشک در این روش کامپوزیت را به شکل موردنظر درآورده و برای هماهنگی با سایر دندان‌ها آن را تراش می‌دهد.

این درمان به خوبی می‌تواند آسیب دندان را بپوشاند و ظاهری سالم و زیبا به دندان‌ها ببخشد. باندینگ یکی از روش‌های زیبایی نسبتاً ارزان در دندانپزشکی است که برای درمان پوسیدگی دندان، شکستگی دندان و یا تغییر رنگ آن می‌توان به کار برد.

ونیر دندانی

ونیرهای دندانی که به‌طور معمول از سرامیک درجه یک پزشکی ساخته شده‌اند، بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. این روکش‌ها که بسیار طبیعی به نظر می‌رسند در حل بسیاری از مشکلات زیبایی دندانپزشکی از دندان‌های کج گرفته تا دندان آسیب‌دیده و شکاف بین دندان‌ها موثر هستند.

انتخاب ونیر دندانی

سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان‌ها یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی است. طبیعی است که با گذشت سال‌ها، دندان‌هایتان در اثر غذا ، نوشیدنی و برخی عادات شخصی از قبیل سیگار کشیدن تغییر رنگ بدهند. سفید کردن دندان‌ها در حل این مشکل موثر است. دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را از هرگونه پلاک و مواد زائد پاک کرده و سپس با استفاده از یک ماده سفیدکننده رنگ روشن‌تری به دندان‌های شما می‌بخشد.

ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان آسیب‌دیده یا از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. دندانپزشک یک پیچ کوچک تیتانیومی را در محل دندان از دست رفته وارد فک می‌کند که به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کند. بعد از این که استخوان و بافت پشتیبان به ایمپلنت جوش می‌خورند، این ایمپلنت‌ها به طور دائم در جای خود محکم می‌شوند. ایمپلنت‌ها تقریبا از دندان‌های طبیعی اطراف خود قابل تشخیص نیستند.

فیلینگ در دندانپزشکی چیست؟

فیلینگ یا پر کردن به استفاده تنهایی یا ترکیبی از فلز، پلاستیک، شیشه یا سایر مواد برای ترمیم یا بازیابی دندان گفته می‌شود. یکی از رایج‌ترین کاربردهای فیلینگ دندانپزشکی، پر کردن ناحیه‌ای است که دندانپزشک آن را به دلیل پوسیدگی برداشته است. از فیلینگ همچنین برای ترمیم دندان‌های شکسته یا ترک‌خورده نیز استفاده می‌شود.

قالب‌گیری دیجیتال در دندانپزشکی آریل

معمولا بسیاری از روش‌های ترمیم دندان با چند مرحله مراجعه به پزشک انجام می‌شود. اما در روش دندانپزشکی دیجیتال، با قالب‌گیری‌ به روش دیجیتال، تصاویر دندان‌ها مستقیم به آزمایشگاه ارسال می‌شود و موارد لازم برای ترمیم دندان انجام می‌شود تا دندان‌های جدید متناسب با شرایط دندان‌های طبیعی بیمار ساخته شوند. در دندانپزشکی دیجیتال آریل، با استفاده از اسکنرها راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود
اسکنر داخل دهانی دیجیتال جدیدترین دستگاه جهت اسکن کردن دندان‌ها برای قالب‌گیری از دهان است. با وجود این دستگاه‌ دیگر احتیاجی به استفاده از خمیرهای مختلف جهت قالب‌گیری از دهان نیست. این اسکنرها احساس ناخوشایند ورود یک ماده خارجی به دهان و عمل قالب‌گیری از مجموعه دندانپزشکی را حذف کرده‌است. اسکن سه بعدی دندان‌ها در موارد مختلفی از جمله دندانپزشکی ترمیمی و ارتودنسی و طرح درمان‌های زیبایی به کار می‌رود و نسبت به روش سنتی مراحل کار کم‌تر و ساده‌تر انجام می‌پذیرد و درصد خطا نسبت به روش سنتی پایین‌تر می‌باشد و در نهایت کیفیت بالاتر و بهتری ارائه می‌شود.

نکته پایانی

اگر دنبال این هستید که دندان‌هایی زیباتر داشته باشید، امروزه امکانات و تکنولوژی  زیادی در حوزه دندانپزشکی برای شما فراهم شده‌است. با این حال در قدم اول لازم است که یک دندانپزشک مناسب و حرفه‌ای در این زمینه پیدا کنید. او شما را در انتخاب بهترین روش‌های ترمیمی و عمل زیبایی دندانپزشکی راهنمایی خواهد کرد.