بریج دندان چیست

بریج دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر دندان‌های شما در اثر عوامل مختلف از دست رفته باشد، به کمک انواع کاشت دندان مانند بریج دندان می‌توانید دندان‌های خود را ترمیم و اصلاح کنید. این روش ترمیم به شما کمک می‌کند تا ظاهر و کارآیی دندان شما دوباره به حالت اولیه بازگردد. در واقع کاشت دندان به روش بریج می‌تواند شکاف ایجاد شده بین دندان‌ها را به‌خوبی پر کند. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که بریج دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت دندان دارد، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

بریج دندان چیست؟

در تعریف بریج دندان چیست باید گفت: اگر جای خالی دندان‌ها شما را اذیت می‌کند و ظاهر چهره شما را تحت تاثیر قرار داده است، به کمک روش بریج می‌توانید جای خالی دندان‌ها را به‌خوبی پر کنید. در صورت عدم پر کردن جای خالی دندان، باعث می‌شود تا دندان‌های کناری حالتی ناصاف و کج به خود بگیرند. همچنین، بعد از مدتی هنگام خوردن و جویدن غذا دچار مشکلات بسیاری خواهید شد و گوارش شما را تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی، بهتر است تا جای خالی دندان را با روش بریج دندان پر کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. انجام این روش درمانی، لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد. بریج در اصطلاح به معنی پل است و جای خالی دندان‌های ازدست‌رفته را به‌صورت مصنوعی پر می‌کند. دندان‌های مصنوعی با این روش در کنار سایر دندان‌ها قرار می‌گیرند و مشکلات به وجود آمده از بی‌دندانی را به حداقل می‌رسانند.

برای انجام این روش کاشت دندان‌ها از موادی استفاده می‌شود که رنگ دندان طبیعی داشته باشد تا با هماهنگی با سایر دندان‌ها، زیبایی چهره شما را دو چندان کند. برای بریج موادی از جنس پرسلین استفاده می‌شود. البته برخی از افراد برای دندان‌های خود از طلا نیز استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی رنگ دندان‌های شما طلایی خواهد شد.

مزایای استفاده از بریج دندانی

کاشت دندان به روش بریج یا همان پل دندانی، فضای خالی بین دندان‌ها را به‌خوبی پر می‌کند. این روش یک جایگزین مناسب برای دندان‌های ازدست‌رفته به شمار می‌رود که مزایای بسیار زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. از جمله مزایای بریج دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آنجایی که پل‌های دندانی کوچک و سبک هستند، در نتیجه حس خوبی هنگام جویدن غذا خواهید داشت؛ به طوری که جویدن غذا برای شما راحت‌تر خواهد شد.
  • بعد از انجام بریج، ظاهر صورت شما به حالت طبیعی خود برمی‌گردد؛ به طوری که لبخند شما زیباتر از قبل خواهد شد.
  • جای خالی دندان ممکن است دندان‌های اطراف آن را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا ممکن است بعد از مدتی دندان‌های اطراف ناصاف و کج شوند. اما با انجام بریج دندان‌های مجاور حرکت نخواهند کرد و تغییر در ظاهر آن به وجود نخواهد آمد.
  • وجود دندان‌های خالی باعث می‌شود تا صحبت کردن شما دچار مشکل شود. اما بریج علاوه بر تغییر در نحوه و گفتار ادای کلمات، توانایی شما را در گفتار افزایش خواهد داد.
  • برای انجام کاشت دندان‌‌ها به این روش تنها با چند جلسه ملاقات با دندانپزشک می‌توانید جای خالی دندان ازدست‌رفته خود را پر کنید.
  • بهداشت و مراقبت همیشگی از بریج دندان کمک می‌کند تا طول عمر این نوع کاشت دندان‌ها افزایش پیدا کند.
  • با انجام بریج دندان توزیع نیروی دندان در دهان و فک به صورت متعادل پخش خواهد شد.
  • اگر دندان‌های اطراف دندان خالی دچار رنگ‌پریدگی، شکستگی یا پرشدگی باشند، با استفاده از بریج تمامی این عیب‌ها برطرف خواهد شد.
  • در صورت استفاده از دندان مصنوعی یا همان پروتز متحرک، نیاز است که برای تمیز کردن دندان آن را از دهان خارج کنید؛ اما در بریج برای تمیز کردن با مسواک، نیاز به خارج کردن دندان ندارید.
کاشت دندان

معایب کاشت دندان با روش بریج یا پل دندانی

پل‌های دندان اگرچه مزایای بسیار زیادی دارند؛ اما ممکن است انجام آن معایب و عوارضی را به دنبال داشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود تا برخی از افراد از انجام بریج پشیمان شوند. از جمله معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای انجام این روش کاشت، نیاز است تا مقداری از دندان‌های سالم اطراف فضای خالی تراشیده شوند تا بتوان روکشی را بر روی آن قرار داد. از آنجایی که این کار غیرقابل برگشت است، در نتیجه آسیب وارد شده به دندان سالم بازسازی مجدد نخواهد داشت.
  • گاهی ممکن است که بریج دندان به عصب‌ها آسیب وارد کند. در چنین شرایطی، ممکن است شما نیاز به عصب‌کشی داشته باشید.
  • حساسیت دندان‌ها بعد از این روش کاشت در برخی از افراد وجود دارد.
  • عدم مهارت دندانپزشک در انجام این روش کاشت باعث می‌شود تا بریج بعد از مدتی شل شود و بیفتد.
  • گاهی ممکن است دندانپزشک برای محکم کردن پل دندانی از مواد شسته شده استفاده کند. در چنین شرایطی ممکن است بعد از مدتی روکش شل شود و باکتری بتواند به داخل دندان‌ها نفوذ کند. این موضوع خود می‌تواند پوسیدگی دندان را به دنبال داشته باشد.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است عمر بریج کوتاه‌ باشد. با این حال، کاشت دندان به روش بریج یک روش دائمی نیست و بعد از چند سال نیاز به انجام دوباره است.
  • در صورت پوسیدگی دندان‌های پایه، سلامت پل‌های دندانی نیز به خطر می‌افتد. به‌عنوان مثال، اگر یکی از دندان‌های پایه شما دچار عفونت شده باشد، ممکن است کل بریج دندان شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • در صورتی که پل ساخته شده طویل باشد، در نتیجه نیروی بیشتری را به دندان‌های پایه وارد می‌کند. این موضوع می‌تواند به دندان‌های پایه آسیب بزند.

کامپوزیت دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

مراحل ساخت بریج دندان

در ادامه مقاله بریج دندان چیست یکی از روش‌های بسیار خوب برای کاشت دندان‌ها و پر کردن جای خالی آن‌ها، استفاده از بریج است. بریج مانند یک پل عمل می‌کند و فضای خالی بین دو دندان را به‌خوبی پر می‌کند. برای این منظور، ابتدا دندانپزشک اطراف فضای خالی دندان‌ها را به‌خوبی می‌تراشد. سپس، به کمک سه پروتز فضای خالی بین دندان‌ها را پر می‌کند.

بعد از آماده شدن پروتز، آن را بر روی دندان‌های تراشیده‌شده اطراف به صورت پل قرار می‌دهد. البته برای این کار نیاز است تا دندان‌های اطراف سالم باشند و هیچ‌گونه پوسیدگی نداشته باشند. همچنین، لثه باید دچار هیچ‌گونه عفونتی نشده باشد. در غیر این صورت، نمی‌توان از این دندان‌ها به‌عنوان دندان پایه استفاده کرد.

بریج دندان دارای جنس‌های متفاوت از جمله سرامیکی، فلزی و… هستند. انتخاب هر کدام از این بریج‌ها بستگی به میزان بودجه و نوع نیاز شما دارد. برای ساخت بریج انجام مراحل زیر ضروری است:

  • ابتدا لازم است تا از دندان شما قالب گرفته شود. برای این منظور، دندانپزشک از یک ماده خمیری با قابلیت شکل‌پذیری استفاده می‌کند. بعد از قالب‌گیری، نوبت به ساخت فرم دندان‌های دو فک می‌رسد. در این زمان، دندانپزشک این کار را با ماده‌ای گچ مانند می‌گیرد. سپس، آن را بررسی می‌کند تا دندان‌ها به‌خوبی بر روی یکدیگر قرار بگیرند و مشکلی را برای بیمار به وجود نیاورد.
  • دندانپزشک دندان پایه را تراش می‌دهد تا دندان ساخته‌شده به‌راحتی بر روی آن قرار بگیرد.
  • بعد از تراشیدن دندان‌ها، قالب دیگری تهیه می‌شود.
  • حال، نوبت به گذاشتن بریج دندان می‌رسد. در صورتی که قالب به‌خوبی بتواند فضای خالی را پر کند، دندانپزشک از موادی جهت چسباندن بریج به دندان‌های پایه استفاده می‌کند.

قیمت بریج دندان چقدر است؟

یکی از موارد مهم در تعریف بریج دندان چیست، هزینه‌ مناسب آن است. البته توجه به این نکته ضروری است که میزان این هزینه با توجه به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، با توجه به نوع بریج استفاده شده، هزینه نهایی کار نیز متفاوت خواهد بود. همچنین، کیفیت جنس بریج نیز می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیرگذار باشد.

مواد مختلفی که برای بریج‌ها استفاده می‌شوند، بسیار متفاوت هستند. هر کدام از این مواد از لحاظ زیبایی، طول عمر و استحکام با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین، هر چقدر که مواد به‌کاررفته کیفیت بالاتری داشته باشند، درنتیجه هزینه کاشت دندان نیز بیشتر می‌شود. برای اطلاع از هزینه نهایی کار می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

معرفی انواع بریج دندان‌

در ادامه مقاله بریج دندان چیست چهار نوع بریج دندان در دندانپزشکی وجود دارد. دندانپزشک با توجه به نوع دندان شما نسبت به انجام یکی از این روش‌ها اقدام می‌کند:

بریج دندان سنتی

یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاشت دندان بریج دندان سنتی است. در این روش از چند دندان مصنوعی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها به وسیله تاج در محل مورد نظر گذاشته می‌شود. تاج‌های دندانی یا همان اباتمنت بر روی دندان‌های مجاور قرار می‌گیرد. اگر دندان شما در اثر عاملی افتاده باشد؛ اما دندان‌های کناری آن سالم باشد، دندانپزشک معمولا از این روش استفاده می‌کند.

بریج دندان Cantilever

این نوع بریج شباهت بسیار زیادی به بریج سنتی دارد؛ اما در این روش فقط یک طرف دندان به‌عنوان دندان پشتیبان استفاده می‌شود. بنابراین، اگر فقط یک دندان سالم در کنار فضای خالی داشته باشید، دندانپزشک از این روش برای پل دندانی استفاده می‌کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که در این روش کاشت، دندان شما فقط از یک طرف محافظت می‌شود. در نتیجه ممکن است بعد از مدتی دندان شل شود یا بشکند.

بریج دندان ماریلند (Maryland)

در بریج دندان به روش ماریلند پل‌ها در قسمت پشتی دو دندان کنار فضای خالی قرار می‌گیرند. استحکام دندانی در این روش از طریق یک چارچوب فلزی یا چینی تامین می‌شود.

پل‌های پشتیبانی‌شده

یک روش دیگر برای جایگزینی دندان‌های از دست‌رفته استفاده از پل‌های پشتیبانی‌شده از ایمپلنت است. در صورتی که بیش از یک دندان خود را از دست داده باشید، استفاده از این روش گزینه‌ مناسبی است. در این روش، برای محافظت و نگهداری دندان کاشته‌شده از تاج یا چارچوب استفاده نمی‌شود.

یکی از ویژگی‌های مثبت این روش، ایمن‌سازی پل‌ها توسط ایمپلنت است. به طوری که بعد از کاشت، دندان شما ظاهری شبیه دندان طبیعی دارد.

تفاوت ایمپلنت با بریج دندان چیست؟

اگر برای کاشت دندان قصد دارید تا از روش ایمپلنت به جای بریج استفاده کنید، این دو روش درمانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در روش ایمپلنت دندان یا همان پروتز دائم، دندان‌های اطراف دندان از دست رفته درگیر نخواهند بود. همچنین، پروتز کار گذاشته شده به‌سرعت با استخوان فک و لثه شما جوش خواهد خورد. در نتیجه، در آخر کار ایمپلنت حس یک دندان طبیعی را به شما می‌بخشد. به‌صورت کلی، تفاوت بریج دندان با ایمپلنت شامل موارد زیر است:

بهداشت دهان و دندان

مراقبت از دندان‌ها و رعایت بهداشت دندان در بریج سخت‌تر از ایمپلنت است. چرا که در این روش سه تاج از دندان‌های شما درگیر هستند. برای کشیدن نخ دندان دچار مشکل خواهید شد.

ماندگاری

دوام بریج نسبت به ایمپلنت کمتر است. همچنین ممکن است دندان‌های اطراف را درگیر پوسیدگی کند. در نتیجه این موضوع می‌تواند احتمال شکستگی دندان‌ها را بیشتر کند. در روش ایمپلنت فلز با کیفیت بالا سریع‌تر با لثه یکپارچه می‌شود.

زیبایی

ایمپلنت نسبت به بریج از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است؛ چرا که به ظاهر طبیعی دندان‌ها نزدیک‌تر است. در هر حال، برای انتخاب از بین یکی از دو روش زیر می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید؛ چرا که او می‌تواند روش مناسب شما را تشخیص دهد.

هزینه

از نظر هزینه بریج دندان بسیار کمتر از ایمپلنت است. اما اگر بعد از چند سال مجبور باشید تا دوباره نسبت به تعویض بریج اقدام کنید، ممکن است هزینه‌ای چند برابر برای شما داشته باشد.

بررسی و مقایسه بریج با ایمپلنت و هر چه آنچه که لازم است بدانید

بریج و ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

دندانپزشک براساس برخی از فاکتورها مانند آمادگی فک شما، یکی از روش‌های کاشت دندان را به شما پیشنهاد می‌دهد. اگر فقط یک دندان خود را از دست داده باشید، بهتر است از روش بریج برای روکش استفاده کنید. برای استفاده باید دندان‌های اطراف ناحیه خالی تراشیده شوند. بنابراین، اگر نمی‌خواهید که دندان‌های سالم شما دچار آسیب شوند، روش ایمپلنت برای شما مناسب است.

همچنین، در صورت استفاده از بریج، ممکن است لثه شما دچار تحلیل استخوانی شود. در نتیجه، قسمت فضای خالی دندان شما با وجود روکش نیز دچار آتروفی استخوان می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که دندان‌های زیر روکش بریج دندانی به‌سختی تمیز می‌شوند، ممکن است بعد از مدتی دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند.

بیشتر پزشکان در صورتی از بریج استفاده می‌کنند که دندان‌های اطراف پرشدگی بسیار زیادی داشته باشند. درنتیجه، روکش می‌تواند بر روی این پرشدگی قرار بگیرد و ظاهری مناسب به آن ببخشد.

حرف آخر درباره بریچ دندان چیست؟

ما در این مقاله در مورد بریج دندان‌ چیست صحبت کردیم. انتخاب روش مناسب برای روکش دندان بستگی به نظر دندانپزشک شما دارد. بهترین دندانپزشک با در نظر گرفتن نیاز و مشکلات نسبت به انتخاب درمان اقدام می‌کند. اگر شما هم تجربه استفاده از بریج را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

قالبگیری دیجیتال جایگزین قالبگیری سنتی و مقایسه این دو روش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *