ایمپلنت چیست

ایمپلنت چیست و چه کسانی به ایمپلنت نیاز دارند؟

برای پر کردن جای خالی دندان‌ها، راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد. یکی از درمان‌های استاندارد در این زمینه ایمپلنت است. در این نوع درمان از یک میله کوچک استفاده می‌شود که با یک عمل جراحی درون فک بیمار قرار می‌گیرد تا بعد از جوش خوردن بتواند تاج مصنوعی دندان را نگه دارد. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که ایمپلنت چیست خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این درمان کاشت دندان آشنا کنیم. ما را در ادامه همراهی کنید.

ایمپلنت چیست؟

در مقاله ایمپلنت دندان چیست به تعریف آن می‌پردازیم.ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که بر اثر عوامل مختلف یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید. نداشتن دندان در برخی از شرایط به خصوص دندان‌های جلو، شرایطی سخت و غیرقابل تحمل را برای شما به وجود می‌آورد. همچنین، این موضوع می‌تواند شکل ظاهری شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما خوشبختانه امروزه عارضه‌ بی‌دندانی با ایمپلنت قابل درمان است.

این نوع درمان به‌عنوان یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌های روز دنیا به شمار می‌رود و بدون داشتن هیچ‌گونه عارضه‌ای نقش دندان اصلی شما را به‌خوبی ایفا می‌کند. به‌صورت کلی، ایمپلنت‌های دندانی از جنس تیتانیوم سازگار با سلول‌های بدن ساخته شده‌اند. همین موضوع باعث شده است تا ایمپلنت‌های دندانی، به‌عنوان یک جایگزین مناسب و دائمی برای دندان‌های ازدست‌رفته مورد استفاده قرار بگیرد.

مراحل کاشت ایمپلنت

دندانپزشک ایمپلنت‌های دندانی را در داخل استخوان فک قرار می‌دهد. سپس، سلول‌های استخوان‌ساز در سطح این پایه، وظیفه استخوان‌سازی را دارند تا این پایه بتواند با استخوان فک به‌خوبی جوش بخورد. البته توجه به این نکته ضروری است که جوش خوردن پایه با استخوان‌های اطراف معمولا بین 3 تا 4 ماه طول می‌کشد. بعد از این مرحله، نوبت ساخت تاج و روکش دندان می‌رسد تا بتوان آن را بر روی پایه نصب کرد.

بعد از پایان ایمپلنت، دندان کاشته‌شده از نظر ظاهری و عملکرد هیچ تفاوتی با دندان اصلی شما ندارد. در نتیجه، شما می‌توانید مانند قبل جویدن طبیعی خود را دوباره از سر بگیرید. علاوه بر این، بعد از کاشت دندان، چهره شما طبیعی به نظر می‌رسد و لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان مناسب چه افرادی است؟

برای انجام ایمپلنت‌های دندانی محدودیت سنی وجود ندارد؛ بنابراین، هر فردی می‌تواند بعد از سن رشد خود و در صورت نیاز دندان‌های ازدست‌رفته خود را با این روش درست کند. مثلا اگر کودکی بر اثر حادثه دندان‌های خود را از دست داده است، می‌تواند بعد از سن 16 سالگی این عمل را انجام دهد. به‌صورت کلی، ایمپلنت‌های دندانی برای افراد زیر توصیه می‌شود:

  • یکی از دندان‌های فک جلو یا عقب شما در اثر حادثه یا پوسیدگی کامل از بین رفته باشد.
  • در صورتی که دندان جلو شما بر اثر حادثه شکسته یا از بین رفته باشد و فاصله ایجادشده به‌گونه‌ای باشد که بتوان دندان جدید را جایگزین کرد، استفاده از ایمپلنت بسیار توصیه می‌شود.
  • اگر چند دندان خود را از دست داده‌ باشید و فاصله دندان ازدست‌رفته با دندان‌های کناری مناسب باشد.
  • در صورتی که در انتهای هر قوس دندانی، یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید و تنها یک طرف فک، دندان‌های سالم و طبیعی خودتان باشد.
  • اگر قادر به استفاده از دندان مصنوعی نباشید.
  • در صورتی که نتوانید گفتار خود را به‌درستی انجام دهید.
ایمپلنت دندان جلو

چه افرادی قادر به استفاده از ایمپلنت‌های دندانی نیستند؟

در مقاله ایمپلنت دندان چیست به معرفی افرادی که قادر به استفاده از ایمپلنت هستند می‌پردازیم. اگرچه انجام ایمپلنت‌های دندانی هیچ محدودیت سنی‌ای ندارد؛ اما اگر یکی از شرایط زیر را دارا باشید، انجام این عمل توصیه نمی‌شود:

داشتن عفونت دندانی

در صورتی که دچار عفونت دندان یا فک هستید، ایمپلنت نمی‌تواند برای شما گزینه‌ مناسبی باشد؛ بلکه ممکن است دردسرهای زیادی را برای شما ایجاد کند. البته می‌توانید ابتدا عفونت دندانی خود را رفع کنید و در صورت عدم وجود عفونت نسبت به انجام ایمپلنت اقدام کنید. در غیر این صورت، ممکن است عفونت دندان برای شما دردسرساز باشد و مجبور باشید تا دستگاه‌ها را از دندان خود بردارید.

ابتلا به دیابت

اگر بیماری زمینه‌ای دیابت دارید، برای انجام این روش درمانی باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید. برای این منظور، دندانپزشک باید میزان قند خون شما را بررسی کند و در صورت کنترل بودن آن اقدام به گذاشتن ایمپلنت‌های دندانی کند. البته شانس موفقیت این عمل مانند افراد عادی است؛ بنابراین، هیچ نگرانی‌ای بابت این مسئله وجود ندارد.

مصرف دخانیات

اگر سیگاری هستید و قصد انجام این درمان را دارید، باید برای مدتی سیگار خود را ترک کنید یا مصرف آن را کاهش دهید. همچنین، بهتر است قبل از انجام این عمل با دندانپزشک مشورت کنید.

مصرف داروهای خاص

در صورتی که داروهای خاص مانند داروی آسپرین یا ضدانعقاد خون مصرف می‌کنید، حتما باید برای ایمپلنت با دندانپزشک خود مشورت کنید و خوردن این قرص‌ها را به مدت یک هفته قطع کنید.

رادیو تراپی

در صورت که ناحیه فک یا صورت شما تحت درمان رادیوتراپی است یا درمان بیس‌فسفونات را انجام می‌دهید، بهتر است این نوع درمان را برای دندان‌های ازدست‌رفته خود انجام ندهید.

بارداری

از انجام این عمل جراحی در دوران بارداری جدا خودداری کنید.

مزایای کاشت ایمپلنت دندانی

مزایای کاست دندان به این روش به اندازه‌ای است که بیشتر افراد این نوع درمان را برای دندان‌های ازدست‌رفته خود ترجیح می‌دهند. از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکل طبیعی دندان‌ها

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش، شباهت ظاهری و عملکردی دندان به دندان‌های طبیعی فرد است. به طوری که بعد از انجام این درمان، هیچ تفاوتی بین دندان طبیعی و دندان کاشته‌شده نخواهید دید.

عمر بالا

این روش برخلاف سایر روش‌های کاشت دندان مانند بریج، عمر و دوام بسیار بالایی دارد؛ چرا که پایه ایمپلنت از تیتانیوم است و بعد از کاشت به استخوان فک شما جوش می‌خورد.

جلوگیری از تخریب استخوان فک

در صورتی که فضای خالی دندان ازدست‌رفته جایگزین نشود، ممکن است استخوان فک شما دچار تخریب شود. اما با انجام این نوع کاشت، تحریک استخوان فک مانند قبل است و جلوی تخریب استخوان را می‌گیرد.

گفتار طبیعی

در صورت از دست دادن دندان، گفتار شما نیز دچار اختلال می‌شود. حتی در صورت گذاشتن دندان مصنوعی ممکن است گفتار شما مانند قبل نشود. اما از آنجایی که کاشت دندان به این روش، شباهت بسیار زیادی به دندان طبیعی شما دارد، در نتیجه، گفتار شما مانند قبل خواهد بود.

ثابت نگه داشتن دندان‌های مجاور

شکاف ایجادشده بین دندان‌ها گاهی باعث حرکت دندان‌ها و کج شدن آن‌ها می‌شود؛ اما کاشت دندان به این روش کمک می‌کند تا دندان شما از موقعیت اصلی خود خارج نشود.

عفونت و پوسیدگی

دندان‌های ایمپلنتی دچار عفونت و پوسیدگی نخواهند شد.

جلوگیری از بیماری‌های لثه‌ای

از آنجایی که ایمپلنت فاصله دندان‌ها را به‌خوبی پر می‌کند، در نتیجه از بروز انواع بیماری‌های لثه‌ای جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از پیری زودرس

در صورت از دست دادن استخوان فک، صورت شما دچار افتادگی می‌شود و چین و چروک اطراف دهان گسترش پیدا می‌کند.

معایب کاشت ایمپلنت‌های دندانی

با وجود مزایای بی‌شمار ایمپلنت‌های دندانی، ممکن است این درمان برای برخی از افراد ناخوشایند باشد.  به‌صورت کلی، عوارض مربوط به این نوع کاشت، مربوط به روزهای اول بعد از جراحی یا مدت‌های بعد از آن باشد.

البته عوارض بعد از جراحی با مراقبت از بین خواهد رفت. اما عوارض‌ بعدی آن ممکن است خطرناک باشد و باعث از دست رفتن دندان شود. از جمله معایب و عوارض این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترس از عمل جراحی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از جراحی می‌ترسید، انجام کاشت دندان به این روش برای شما آزاردهنده خواهد بود. برش لثه، خونریزی، بخیه، تزریق بی‌حسی و… از جمله مواردی است که ممکن است شما را از انجام این درمان منصرف کند. اما توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر ابزارها و لوازم تخصصی ایمپلنت به گونه‌ای است که از میزان درد این عمل کاسته است.

عفونت

بعد از کاشت دندان ممکن است دندان دچار عفونت شود. البته ایجاد عفونت در این نوع درمان بسیار نادر است. مگر اینکه پایه به‌خوبی با استخوان فک جوش نخورد.

هزینه ایمپلنت

کاشت دندان به این روش برخلاف سایر روش‌ها مانند دندان مصنوعی و پروتز ثابت هزینه زیادی دارد. اگرچه این هزینه در کوتاه مدت برای شما زیاد است؛ اما نسبت به نقاط ضعف سایر روش‌های کاشت دندان، این مقدار هزینه بسیار به‌صرفه خواهد بود.

شکستن بدنه ایمپلنت

یکی از نقاط ضعف این روش کاشت، شکستن بدنه ایمپلنت‌های دندانی است. مثلا ممکن است در اثر فشار شدید وارد شده به سطح دندان، قسمت‌هایی از بدنه دچار شکستگی شود. در نتیجه امکان اصلاح برای شما وجود ندارد.

برای جلوگیری از عوارض بعد از جراحی پیشنهاد می‌کنیم که این روش کاشت دندان را در بهترین مرکز ایمپلنت در تهران انجام دهید.

بررسی و مقایسه بریج با ایمپلنت و هر چه آنچه که لازم است بدانید

مراقبت‌های بعد از کاشت دندان

عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت ایمپلنت می‌تواند با مراقبت‌های اصولی بعد از آن به حداقل برسد. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از عمل جراحی بهتر است تا یک روز از زدن مسواک خودداری کنید.
  • بعد از انجام ایمپلنت‌های دندانی بهتر است تا 8 ساعتدهان خود را نشورید.
  • خوردن قهوه و چای تا 3 روز بعد از کاشت دندان ممنوع است.
  • کشیدن سیگار و استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی موجب می‌شود تا عمل کاشت موفق نباشد.
  • رکشیدن نخ دندان و استفاده از خمیر دندان‌های مخصوص بسیار ضروری است.
  • نوشیدن آب مانعی ندارد. اما تا از بین رفتن بی‌حسی نباید غذایی را بخورید.
  • از مصرف مایعات گرم، خوردن غذاهای گرم، مایعات با نی و… حداقل به مدت دو هفته باید خودداری شود.
بهترین مرکز ایمپلنت در تهران

روش‌های ایمپلنت

در مقاله ایمپلنت دندان چیست نحوه و انجام روش‌های ایمپلنت شامل موارد زیر است:

ایمپلنت یک‌مرحله‌ای

اگر بعد از کشیدن دندان، همپوشانی لثه کافی نباشد، دندانپزشک بدون کنار زدن بافت نرم لثه، پایه را به دور لثه بخیه می‌زند. بعد از 2 ماه برای دندان‌های فک پایین و 3 ماه برای دندان‌های فک بالا، قالب‌گیری انجام می‌شود.

ایمپلنت دو مرحله‌ای

پایه درون استخوان فک قرار می‌گیرد. سپس، لثه را بر روی آن بخیه می‌زنند. در این روش به این دلیل که پایه زیر لثه قرار گرفته است، در نتیجه هیچ فشاری به آن وارد نمی‌شود. بعد از 2 ماه برای دندان‌های فک پایین و 3 ماه برای دندان‌های فک بالا، دوباره لثه کنار زده می‌شود تا قطعه‌ای پیچ‌مانند، به سر پایه وصل می‌شود. بعد از بهبود و ترمیم لثه، قالب‌گیری جهت ساخت روکش انجام می‌گیرد.

این روش ایمپلنت نسبت به روش قبلی زیبایی بیشتری برای چهره شما به ارمغان می‌آورد. همچنین، تا ساخت روکش، دندانپزشک یک پروتز متحرک و موقت را در اختیار شما می‌گذارد. البته باید شب‌ها هنگام خواب این دندان را بیرون بیاورید.

ایمپلنت سریع

برای ایمپلنت دندان جلو استفاده از این روش را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در این روش همزمان با جراحی، تاج آن نیز بر روی دندان قرار می‌گیرد. سایر روش‌های کاشت دندان بیشتر از 2 تا 3 ماه طول می‌کشد. اما دندان‌های جلو به دلیل تاثیر بسیار زیاد بر روی چهره نیاز است تا فورا جایگزین شوند.

البته توجه به این نکته ضروری است که در این روش، تاج گذاشته‌شده به صورت موقتی است.دندان اصلی در مراحل بعدی به شما تحویل داده می‌شود. در این روش، خارج کردن دندان و ریشه و ترمیم استخوان در یک جلسه انجام می‌گیرد.

تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست و کدام یک بهتر است؟

هزینه ایمپلنت‌های دندانی

شرایط دندانی شما تعیین‌کننده هزینه و قیمت کاشت دندان خواهد بود. برای این منظور دندانپزشک بعد از ویزیت شما، مقدار هزینه درمان را برای شما مشخص می‌کند. از جمله عواملی که بر روی قیمت ایمپلنت تاثیرگذار هستند، شامل موارد زیر است:

  • انجام کاشت دندان توسط متخصص یا دندانپزشک عمومی
  • نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان
  • بالا بردن سینوس
  • نوع برند ایمپلنت

آریل به عنوان بهترین مرکز ایمپلنت در تهران با داشتن امکانات پیشرفته و کادر متخصص می‌تواند بهترین گزینه برای مراجعه شما برای انجام ایمپلنت باشد.

جمع‌بندی درباره ایمپلنت دندان چیست

یکی از روش‌های درمانی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته، استفاده از ایمپلنت‌های دندانی است. در این روش، دندان کاشته‌شده شباهت بسیار زیادی به دندان طبیعی شما دارد. شما می‌توانید با مراقبت از این دندان‌ها، آن را به یک دندان دائمی تبدیل کنید. اگر شما هم تجربه‌ای از کاشت دندان دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *