اندودنتیست چیست

متخصص اندودنتیست کیست و چه زمانی باید به آن مراجعه کرد

یک دندان‌ درد شدید می‌تواند تمام زندگی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. اندودنتیست‌ها متخصصان دندانپزشکی هستند. آن‌ها در زمینه ترمیم بافت‌های داخلی دندان آموزش دیده‌اند. وظیفه تشخیص و درمان دلایل پیچیده درد دندان مانند آبسه یا عفونت دندان را برعهده دارند. عصب کشی یا درمان کانال ریشه از جمله کارهایی است که این متخصصین دندانپزشکی انجام می‌دهند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با متخصص اندودنتیست کیست و وظایف آن آشنا کنیم.

متخصص اندودنتیست کیست؟

در جواب سوال متخصص اندودنتیست کیست باید گفت؛ اندودنتیست یک متخصص دندانپزشکی است. تمرکز اصلی‌اش بر روی آن دسته مسائل پیچیده دندانپزشکی است که بطور اولیه پالپ دندان ( بافت درون دندان) را درگیر می‌کند. آن‌ها از تکنیک‌های تخصصی به منظور حل مشکلات پالپ و ریشه دندان استفاده می‌کنند. اندودنتیست‌ها تلاش می‌کنند که با حفظ بافت طبیعی دندان- درصورت امکان- درد دندان را از بین ببرند.

اندودنتیست یعنی چه

تفاوت اندودنتیست با دندانپزشک عمومی چیست؟

در ادامه مقاله متخصص اندودنتیست کیست؟ در مورد تفاوت اندودنتیست با دندانپزشک عمومی صحبت می‌کنیم. همه متخصصین اندودنتیست دندانپزشک هستند؛ اما تنها 3 درصد از دندانپزشک‌ها اندودنتیست هستند. اندودنتیست‌ها پس از پایان دوره دندانپزشکی عمومی، حداقل دو سال آموزش تخصصی در زمینه تشخیص و درمان مشکلات مربوط به بافت درون یا اطراف دندان(پالپ و ریشه) گذرانده اند.

اندودنتیست چه کار می‌کند؟

گاهاً به آن‌ها دندانپزشک کانال ریشه هم گفته می‌شود. با وجود این که هم دندانپزشک‌ها و هم اندودنتیست‌ها می‌توانند درمان کانال ریشه یا عصب‌کشی را انجام دهند، اما اندودنتیست‌ها این کار را به مراتب بیشتر انجام می‌دهند.

در تشخیص دلایل پیچیده درد دندان متخصص هستند. سایر جراحی‌هایی که این متخصصین می‌توانند انجام دهند، شامل موارد زیر است:

• جراحی اورژانس دندانپزشکی: جراحی اورژانس می‌تواند ترمیم جراحت شدید دندان و یا عفونت شدید آن را شامل شود.
  • درمان مجدد اندودنتیک: در این جراحی موادی که در جراحی قبلی کانال ریشه استفاده شده و به خوبی بهبود نیافته‌اند، حذف و مجدد جایگزین می‌شوند.
  • جراحی کشیدن دندان: درصورتی که بافت‌های دندان به حدی آسیب دیده باشد که قابل ترمیم نباشد.
  • جراحی ایمپلنت دندانی: این جراحی به منظور جاگذاری پایه‌ای برای پروتز دندانی از قبیل بریج انجام می‌شود. ایمپلنت برای بازیابی عملکرد دندان از دست‌رفته استفاده می‌شود.
  • جراحی اندودنتیک: جراحی‌های تخصصی از جمله آپیکوکتومی( برداشتن انتها یا نوک ریشه دندان) در این گروه قرار می‌گیرند.

اندودنتیست چه چیزهایی را درمان می‌کند؟

در مقاله متخصص اندودنتیست کیست به موارد درمان آن پرداخته می‌شود. اندودنتیست‌ها در صورت وقوع هر یک از شرایط زیر، به درمان پالپ یا ریشه درمان می‌پردازند:

• پوسیدگی دندان؛ مثل وقتی که حفره‌ای در دندان به دنبال پلاک ایجاد شود.
  • آبسه دندان یا تجمع چرک در دندان که به دنبال ورود باکتری به داخل دندان یا لثه ایجاد می‌شود.
  • صدمات دندانی مثلاً به دنبال زمین خوردن
  • ترک دندانی زمانی که به پالپ دندان گسترش می‌یابد.

اندودنتیست چگونه مشکلات دندانی را تشخیص می‌دهد؟

پزشک‌ها در پیدا کردن علت بسیاری از دردهای دهان و دندان تخصص یافته‌اند. اندودنتیست ممکن است با درخواست یک یا چند تا از تست‌های زیر، علائم شما را بررسی کند:

• تصویربرداری اشعه ایکس از دندان‌ها که تصویری واضح از ساختار دندان به دست می‌دهد.
  • سواب سرد یا گرم که با لمس دندان، حساسیت دندان شما را ارزیابی می‌کند.
  • ضربه زدن بر روی دندان‌ به پزشک سرنخ‌ می‌دهد تا بفهمد کدام دندان‌ها درگیر شده و التهاب تا چه حد گسترش یافته است.

چه زمانی لازم است به اندودنتیست مراجعه کنید؟

در ادامه مقاله متخصص اندودنتیست کیست باید بگوییم؛ درصورتی که دندان‌دردی داشتید که پس از مدتی برطرف نشد و یا با گذشت زمان شدیدتر شد، لازم است که به دندانپزشک خود اطلاع دهید. هرچه دیرتر این کار را انجام دهید، احتمال این که دندان خود را از دست بدهید، بیشتر خواهد بود.

درصورت بروز هر یک از موارد زیر، ممکن است لازم باشد که به اندودنتیست مراجعه کنید:

• درد طولانی مدت دندان
  • درد غیرمنتظره در دهان یا فک
  • حساسیت دندان‌ها به سرما، گرما و یا غذاهای شیرین
  • التهاب یا تورم در نزدیکی دندان یا لثه درگیر
اندودنتیست

برخی دلایل دندان‌درد از قبیل آبسه دندانی، درصورتی که به حال خود رها شوند، می‌توانند سلامتی شما را تهدید کنند. درصورتی که به دنبال حادثه‌ای دهان و دندان‌تان آسیب دید و یا هر یک از علائم زیر را داشتید، لازم است سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید:

• دشواری تنفس یا بلع
  • قرمزی یا تورم دهان که به گونه‌ها گسترش می‌یابد

هر یک از علائم بالا می‌تواند نشان‌دهنده بروز عفونت باشد.

نکته پایانی درباره متخصص اندودنتیست کیست؟

درد شدید یا دائمی دندان تا زمانی که بهبود نیابد، می‌تواند تمام زندگی شما را درگیر کند. همچنین در صورت عدم درمان، می‌تواند تهدیدی واقعی برای سلامتی شما باشد. درصورتی که دردی در دندان یا دهان خود داشتید که بهبود نیافت و یا با گذشت زمان بدتر شد، متخصص اندودنتیست می‌تواند به شما کمک کند.