بیماری‌های دهان و دندان چیست

بیماری های دهان و دندان چیست و معرفی انواع آن

باکتری‌هایی که در دهان وجود دارند به مرور زمان باعث ایجاد بیماری‌های مختلف دهان و دندان می‌شوند. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان باعث جلوگیری از ایجاد عفونت در لثه‌ها خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا به پرسش بیماری‌ های دهان و دندان چیست پاسخ دهیم و شیوه‌های درمانی مشکلات دهان و دندان را بیان کنیم.

با رعایت بهداشت دهان و دندان قادر خواهید بود تا از برخی از عفونت‌ها پیشگیری کنید. در زمان مشاهده عفونت دهان و دندان پیگیری سریع بیماری می‌تواند تا حدود زیادی باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری شود. در صورتی که به دنبال شناخت شایع‌ترین بیماری ‌های دهان و دندان هستید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

 بیماری های دهان و دندان چیست؟

در ادامه مقاله بیماری‌ های دهان و دندان چیست باید گفت، اکثر بیماری‌ های دهان و دندان به دلیل وجود باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. از جمله بیماری‌های شایع دهان و دندان می‌توان به بیماری‌های حفره دندان، بیماری‌های لثه، بیماری‌های عفونی دهانی، تبخال، آفت دهان، سرطان دهان و… اشاره کرد.

برخی از بیماری‌ها در بزرگسالان و برخی دیگر در کودکان شایع است. طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی، حدود 3.5 میلیارد نفر در سراسر جهان دارای بیماری‌ های فک و لثه هستند. این آمار نشان می‌دهد که نزدیک نیمی از جمعیت جهان بیماری ‌های دندان را در طول عمر خود تجربه می‌کنند. بسیاری از بیماری‌های دهانی اگر به‌موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

معرفی بیماری‌ های شایع دهان و دندان

در مقاله بیماری‌ های دهان و دندان چیست باید گفت یک سری بیماری های دهان و دندان وجود دارند که اگر درمان نشوند، به مرور زمان باعث از بین رفتن لثه و ایجاد عفونت خواهند شد. قصد داریم در این بخش به معرفی بیماری‌های شایع دهان و دندان بپردازیم:

بهداشت دهان و دندان چیست و نکات کلیدی درباره رعایت بهداشت دهان و دندان

بیماری‌های فک و لثه

آفت دهان

به زخم‌های کوچک و خوش‌خیمی که در کنار بافت لب‌ها یا درون دهان ایجاد می‌شوند آفت دهان گفته می‌شود. به طور معمول این عارضه حدود یک سانتی‌متر است و به شکل زخم گرد و بیضی شکل خودنمایی می‌کند.

کسانی که به آفت دهان مبتلا می‌شوند معمولا نمی‌توانند به‌راحتی غذا بخورند. دلایل زیادی برای ایجاد آفت وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استرس، خوردن غذاهای حساسیت‌زا، مشکلات گوارشی، تغییرات هورمونی بدن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سرطان دهان اشاره کرد.

آفت دهان معمولا دارای نشانه‌های مشخص هستند که هر شخص با دیدن آن می‌تواند به عارضه آفت پی ببرد. وجود زخم دردناک در دهان یا روی زبان، ایجاد تب و لرز در بدن، متورم شدن غدد لنفاوی و  کسلی در طول روز از علائم آفت دهان هستند.

برای درمان آفت دهان و زبان نیازی به پزشک نیست؛ چرا که در عرض چند روز بهبود پیدا می‌کند. اگر بعد از گذشت 3 روز آفت بزرگ‌تر از قبل شد، بهتر است برای درمان کامل به دندانپزشک مراجعه کنید.

برفک‌های دهانی

برفک‌ دهانی یک بیماری بسیار شایع در بزرگسالان و کودکان است. کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت هستند به‌راحتی به برفک‌های دهانی مبتلا می‌شوند. از نشانه‌های عارضه برفک‌های دهانی می‌توان به برجستگی‌های سفید روی زبان، گونه، لثه اشاره کرد. همچنین، وجود پوست خشک و ترک‌خورده، درد در محل برجستگی و خونریزی به هنگام برداشت توده از علائم بیماری برفک‌‌های دهانی است.

کودکان نیز در سنین مختلف ممکن است بنا به دلایل گوناگون دچار عارضه برفک‌های دهانی شوند. این عارضه به مرور زمان درمان می‌شود؛ اما کودکان برای کنترل بیشتر عفونت‌های ایجادشده بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنند. کنترل عفونت تا حدود زیادی می‌تواند از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند.

تبخال

تبخال نیز یکی دیگر از بیماری‌ های شایع دهان و دندان است که با علائم مختلف همراه است و معمولا با سرماخوردگی تشدید می‌شود. از علائم بیماری تبخال می‌توان به سوزش در لب و دهان، تورم لب، گلودرد، تورم غدد، تهوع، افزایش دمای بدن و مشکلات در بلعیدن اشاره کرد. این بیماری توسط کرم و پماد‌های مخصوصی که از طریق داروخانه قابل تهیه است، درمان می‌شود.

کسانی که می‌خواهند از تبخال در امان باشند بهتر است قبل از خوردن غذا دست‌های خود را با آب و صابون بشویند. استفاده از وسایل شخصی دیگران می‌تواند در بزرگسالان باعث ایجاد تبخال شود. طول دوره درمان تبخال بین 7 الی 10 روز است که با رعایت کردن برخی از موارد می‌توان طول دوره درمان را نیز کاهش داد.

بیماری‌ های فک و لثه

در بررسی بیماری های دهان و دندان باید بگوییم که پریودنتال یا بیماری‌های لثه به مجموعه‌ای از بیماری‌هایی گفته می‌شود که به مرور زمان باعث از بین رفتن لثه و ایجاد آسیب به بافت‌های درونی دهان می‌شود.

علت اصلی ایجاد این بیماری به دلیل وجود باکتری است که در دهان قرار دارد. باکتری ایجاد کننده این عارضه با نام پلاکت میکروبی معروف است. از نشانه‌های بیماری ‌های فک و لثه می‌توان به قرمزی و تورم، بوی بد دهان، لقی چندین دندان به‌صورت همزمان، آبسه در لثه، خارش دندان و درد در ناحیه دهان اشاره کرد.

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان تا حدود زیادی می‌تواند از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری کند. برای پیشگیری از این بیماری علاوه بر مسواک زدن، استفاده از نخ دندادن و انجام معاینات منظم پزشکی ضروری است. همچنین، افراد در صورت نیاز می‌توانند حداقل هر 6 ماه یک بار جرم‌گیری دندان را انجام دهند.

متخصص اندودنتیست کیست و چه زمانی باید به آن مراجعه کرد؟

سیاه شدن لثه

عوامل زیادی در سیاه شدن لثه موثر هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف بیش از اندازه دخانیات، ژنتیک و عوارض پزشکی اشاره کرد. علت سیاه شدن لثه به خاطر وجود ملانین‌هاست که افزایش این رنگدانه باعث سیاه شدن لثه‌ها می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده بیماری‌های زمینه‌ای مانند آدیسون و سندروم پوتز جگر نیز باعث تیره شدن لثه‌ها می‌شود.

پرکاربردترین شیوه برای درمان سیاهی لثه جراحی است که توسط دندانپزشک انجام می‌شود. جراحی به شکل سرپایی است و به سادگی انجام می‌شود. بیماران پس از جراحی با گذراندن دوران نقاهت کوتاه می‌توانند به زندگی معمولی خود بازگردند.

دندان قروچه

دندان قروچه نیز به‌عنوان یک عارضه مهم شناخته می‌شود. دندان‌ قروچه در خواب رخ می‌دهد و به معنای ساییدن یا کوبیدن دندان‌ها است. این کار به مرور زمان باعث از بین رفتن و خوردگی لثه‌ها می‌شود.

دندان قروچه هم در بزرگسالان و هم در کودکان یک بیماری شایع است. از علائم دندان قروچه می‌توان به از بین رفتن مینای دندان، لق شدن دندان، از بین رفتن برجستگی‌های دندان‎‌های عقبی، درد در قسمت گونه‌ها و درد در گوش اشاره کرد.

شیوه‌های درمانی مختلفی برای دندان قروچه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از گارد دهانی بین دندان‌های بالا و پایین است. این امر باعث پیشگیری از ساییدگی بیش از اندازه لثه خواهد شد.

افراد بزرگسال معمولا به‌خاطر مشکلات روحی و روانی، استرس و اضطراب و تنش‌های روزمره دچار دندان قروچه می‌شوند. این افراد با کنترل وضعیت روحی خود می‌توانند تا حدود زیادی از عارضه دندان قروچه در امان باشند.

حفره‌های دندان

حفره‌های دندان به‌عنوان پوسیدگی شناخته می‌شوند که افراد زیادی در سراسر جهان درگیر این عارضه هستند. به مرور زمان و در چند مرحله ایجاد و با ایجاد پلاک روی دندان‌ها باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد حفره‌های دندان وجود باکتری‌های موجود در دهان است. زمانی که فرد بتواند به‌موقع وجود آن را تشخیص دهد قادر است تا به‌آسانی این عارضه را درمان کند.

سرطان‌های دهان

سرطان دهان از جمله بیماری‌ های مرتبط با دهان و دندان است که بیشتر بر روی زبان، لوزه و لثه خود را نشان می‌دهد. سرطان در مراحل اولیه نشانه‌های واضحی را از خود نمایش نمی‌دهد؛ اما با مشاهده برخی از مشکلات دهان و دندان می‌توان جهت پیگیری عارضه ایجادشده به دندانپزشک مراجعه کرد.

وجود زخم در دهان یا لب، که بهبود پیدا نکند، و بلع دردناک عوارض اولیه سرطان دهان هستند. البته به‌صورت قطع نمی‌توان بدون انجام معاینات مختلف به دلیل وجود این دو علت، بیماری را تشخیص داد. دندانپزشک معالج بسته به نوع و شدت بیماری، می‌تواند از روش‌های ترکیبی درمان استفاده کند.

شیوه‌های پیشگیری از بیماری‌ های دهان و دندان

در ادامه مقاله بیماری‌ های دهان و دندان چیست باید گفت حالا که با بیماری ‌های دهان و دندان آشنا شدید. باید بدانید که اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، قادر خواهید بود تا با صرف هزینه و انرژی کمتر، دندان‌های سالم‌تری داشته باشید. در مسئله بیماری‌ های دهان و دندان تشخیص به‌موقع بیماری جهت درمان کامل دارای اهمیت است. در هر صورت، این نکته را فراموش نکنید که در صورت بروز آسیب‌های احتمالی به دهان و دندان، بهتر است در اسرع وقت مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید.

بیماری‌های دندان

حرف آخر بیماری‌ های دهان و دندان چیست

زمانی که دچار بیماری‌ های دهان و دندان می‌شوید، باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع عارضه ایجاد شده اقدام کنید. در این مقاله در مورد بیماری های دهان و دندان اطلاعات جامع و کاملی بیان شده است.

تشخیص زودهنگام بیماری باعث می‌شود تا دندانپزشک با بررسی وضعیت بیمار بتواند جلوی گسترش عفونت را بگیرد. انتخاب یک کلینیک مناسب برای درمان بیماری‌ های فک و لثه مهم است. بیماران با انتخاب بهترین کلینیک دندانپزشکی می‌توانند ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنند.

معرفی روش‌ های پر کردن جای خالی دندان در دندانپزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *