ارتودنسی چیست

ارتودنسی چیست و چه کسانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دندان‌های نامرتبی دارید یا دندان‌های شما در جای نامناسبی قرار گرفته‌اند، بهتر است برای اصلاح دندان‌های خود از ارتودنسی استفاده کنید. به این دلیل که نامرتبی دندان‌ها می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی و سایر بیماری‌های دهان و دندان را بیشتر کند. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که ارتودنسی چیست خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا به جواب سوال خود برسید.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این شاخه از دندانپزشکی و انواع آن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

ارتودنسی چیست؟

یکی از شاخه‌ها و تخصص‌های دندانپزشکی به درمان عدم هماهنگی و جفت شدن دندان‌ها اختصاص دارد. در این روش متخصص ارتودنسی دندان سعی می‌کند تا با روش‌های درمانی خود، دندان‌های نامرتب را هماهنگ کند تا باعث بهبود شکل و ظاهر صورت بیمار شود.

اگرچه اغلب افراد برای زیبایی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند؛ اما این درمان به نوعی باعث عملکرد بهتر دهان و دندان می‌شود.

درمان با ارتودنسی چگونه است؟

افرادی که دچار ناهنجاری‌های فک و دندان هستند، در صورت عدم انجام ارتودنسی ممکن است دچار عوارض مختلف این مشکل شوند. از جمله مشکلات شایع ناهماهنگی دندان‌ها می‌توان به پوسیدگی دندان، مشکلات گوارشی ناشی از خوب جویده نشدن غذا، مشکلات لثه‌ای، احساس درد در گردن و شانه و پشت، سردرد  و… اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، ناهماهنگی دندان‌ها باعث می‌شود تا زیبایی صورت بیمار تحت تاثیر قرار بگیرد.

بنابراین، با انجام این کار علاوه بر ظاهر زیبا، دندان‌های شما سالم می‌ماند و طول عمر بیشتری خواهند داشت. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که آیا نیاز به این کار دارید یا خیر، باید بگوییم که تنها متخصص ارتودنسی می‌تواند تعیین کند که دندان‌های شما نیاز به این روش درمانی دارد یا خیر.

برای این منظور متخصص ارتودنسی با انجام معاینات بالینی و تصویربرداری‌های اختصاصی می‌تواند در رابطه با درمان صحیح مشکلات نامرتبی دندان‌های شما تصمیم بگیرد.

مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی و بررسی مزایا و معایب هر کدام

چه کسانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

در صورتی که دچار یکی از مشکلات زیر باشید، باید نسبت به درمان ارتودنسی اقدام کنید:

بهترین کلینیک ارتودنسی

کراس بایت

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های بالایی به طور کامل بر روی دندان‌های پایینی قرار نگیرد. در صورت عدم درمان ممکن است با مشکلاتی مانند ساییدگی دندان، خرد شدن دندان، دندان قروچه، مشکلات فک و رشد غیرطبیعی آن و… دچار شوید.

فاصله دندان‌ها

یکی از متداول‌ترین مشکلات ظاهری دندان، فاصله زیاد و بیش از حد دندان‌ها از یکدیگر است. این موضوع می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه شود.

دندان‌های نهفته

گاهی برخی از دندان‌ها به دلیل عدم جایگاه کافی در فک به‌درستی در نمی‌آیند. این موضوع گاهی باعث می‌شود تا دندان عقل یا نیش در بزرگسالی تحت تاثیر قرار بگیرد و باعث ایجاد درد شود.

شلوغی و تراکم دندان‌ها

یکی از شایع‌ترین مشکلات ظاهری دندان‌ها، ایجاد دندان‌های شلوغ است. این موضوع به دلیل عدم فضای کافی دهان اتفاق می‌افتد. عدم اصلاح این مشکل با ارتودنسی باعث ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها می‌شود.

دندان‌های کج

گاهی ممکن است دندان‌ها براثر عواملی مانند ژنتیکی به صورت هم‌تراز نباشند.

بایت

عدم هم‌راستایی دندان‌های بالا و پایین از دیگر مواردی است که می‌تواند ظاهر دندان‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا ممکن است هنگام قرار دادن دندان‌های بالا و پایین، بین آن‌ها باز باشد. همچنین ممکن است دندان‌های بالایی عقب‌تر یا جلوتر از دندان‌های پایینی باشند.

مشکلات تنفس دهانی

اگر دچار تنفس دهانی هنگام خواب هستید، این مشکل می‌تواند باعث کج شدن دندان‌ها و در نهایت بوی بد دهان شود. مراجعه به یک ارتودنتیست می‌تواند مشکل شما را حل کند.

ظاهر نامناسب لبخند

نداشتن دندان‌های زیبا می‌تواند بر روی اعتماد به نفس شما تاثیر منفی بگذارد.

اختلالات مفصل گیجگاهی

برخورد دندان با این مفصل می‌تواند باعث ایجاد درد موسوم به TMJ شود.

انتخاب بهترین نوع ارتودنسی دندان

اگر شما هم به دنبال بهترین روش ارتودنسی هستید، باید برای این کار با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید. متخصص ارتودنسی به دلیل گذراندن دوره آموزشی در زمینه تشخیص و درمان بی‌نظمی دندان و فک می‌تواند بهترین روش ارتودنسی را به شما پیشنهاد دهد. البته انتخاب بهترین روش برای ارتودنسی دندان بستگی به عوامل مختلف از جمله سن بیمار، نوع مشکل، زمان مراجعه، مشخصات فیزیولوژی بدن بیمار و… دارد.

متخصص ارتودنسی با انجام معاینات مربوطه می‌تواند نسبت به انتخاب نوع درمان شما تصمیم بگیرد. گزینه‌های درمانی بسیاری برای صاف کردن دندان‌های کج، تراز کردن دندان‌ها و…. وجود دارند. ارتودنتیست با توجه به میزان مشکل نوع درمان شما را انتخاب می‌کند. هر کدام از روش‌های درمانی مزایای خاص خودشان را دارند و می‌توانند با قالبگیری‌های دیجیتال نیازهای شما را به‌خوبی برآورده کنند

.قالبگیری دیجیتال جایگزین قالبگیری سنتی و مقایسه این دو روش

انواع روش‌های ارتودنسی دندان

پزشک معالج با توجه به مشکل شما نسبت به انتخاب یکی از روش‌های زیر اقدام می‌کند:

ارتودنسی دیمون

یکی از جدیدترین روش‌ها در حوزه دندانپزشکی است که برخلاف ارتودنسی سنتی به جای استفاده از سیم از کش‌های بسیار کوچک برای اتصال به براکت‌های ارتودنسی استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب این روش قابلیت باز و بسته شدن کشویی براکت‌ها است. در نتیجه شما می‌توانید به‌راحتی اطراف سیم و براکت‌های ارتودنسی را تمیز کنید.

ارتودنسی لینگوال

این روش جزو روش‌های پنهان ارتودنسی دندان به شمار می‌رود؛ چرا که سیم در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد. این روش در بین بزرگسالان طرفداران بسیار زیادی دارد.

ارتودنسی رنگی

یکی از روش‌های درمانی محبوب در بین نوجوانان ارتودنسی رنگی است. در این روش از بریس‌های رنگی استفاده می‌شود. تنوع رنگی این روش بسیار زیاد است و این موضوع باعث شده است تا توجه گروه‌های سنتی پایین را به خود جلب کند.

ارتودنسی متحرک

اگر مشکل نامرتبی خفیفی دارید، معولا دندانپزشک این درمان را به شما پیشنهاد می‌دهد. در این روش از یک پلاستیک شفاف استفاده می‌شود و به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می‌شود. این روش درمانی هم برای فک بالا و هم برای فک پایین قابل انجام است.

ارتودنسی ثابت

همان‌طور که از نام این روش مشخص است، براکت‌ها بر روی دندان بیمار به صورت ثابت چسبانده می‌شوند. اکثر مشکلات و ناهنجاری‌های مربوط به نامرتبی دندان و فک توسط این ارتودنسی قابل درمان است.

ارتودنسی نامرئی

بیشتر بزرگسالان ترجیح می‌دهند که از این نوع ارتودنسی استفاده کنند؛ چرا که سیم و براکت آن بر روی دندان قابل مشاهده نیست. البته توجه به این نکته ضروری است که همه افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. بعد از بررسی وضعیت دندان و فک، متخصص ارتودنسی نسبت به انجام این روش تصمیم می‌گیرد.

ابزارهای ارتودنسی ثابت

در مقاله ارتودنسی چیست به معرفی ابزار ارتودنسی ثابت می‌پردازیم. برای انجام ارتودنسی ثابت نیاز به ابزارهایی جهت برطرف کردن مشکلات ناهماهنگی دندان‌ها دارید. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بریس Braces

این ابزار ثابت از مواردی مانند بند، براکت و سیم تشکیل شده است. به کمک بند می‌توان حلقه‌هایی به طور ثابت به دور دندان کشید. در واقع این بند نقش لنگر را برای بریس بازی می‌کند. دندانپزشک به کمک ابزار مخصوص، بند را به دندان متصل می‌کند. بندها معمولا برای دندان‌های عقبی استفاده می‌شوند. این در حالی است که از براکت در ارتودنسی برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شود.

سپس، با عبور سیم از داخل براکت می‌تواند باندها را به صورت فیکس درآورد. با کشیدن سیم، دندان‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند. همین ویژگی باعث می‌شود تا دندان‌ها بعد از مدتی به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در صورت استفاده از این ابزارها نیاز است تا به صورت ماهانه برای چکاب به ارتودنتیست مراجعه کنید.

فضای نگهدارنده ثابت

هر کودک تا یک سن خاص دارای دندان شیری است. بعد از افتادن دندان شیری، ممکن است دندان‌های مجاور به حرکت بیفتند. این موضوع باعث می‌شود تا فضا برای دندان‌های اصلی تنگ شود. متخصص ارتودنسی با استفاده از این ابزار می‌تواند فضای خالی برای دندان‌های اصلی را حفظ کند. همچنین، ابزار فضای نگهدارنده ثابت کمک می‌کند تا دندان‌های اصلی کج رشد نکنند.

فضای نگهدارنده با قابلیت جابجایی

این ابزار در ارتودنسی یک جایگزین مناسب برای فضای نگهدارنده ثابت به شمار می‌رود.

ابزار ثابت ویژه

استفاده از این ابزار برای کنترل فشار زبان یا انگشتان بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که این ابزار سختی بسیار زیادی هنگام غذا خوردن برای فرد ایجاد می‌کند؛ بنابراین، تنها در صورت ضرورت می‌توان از آن استفاده کرد.

ابزارهای ارتودنسی متحرک

در صورت وجود مشکلات جزئی در دندان مانند اصلاح دندان‌های کج، مکیدن انگشت شست و… ابزارهای ارتودنسی متحرک بسیار مناسب هستند. از آنجایی که این ابزارها به صورت متحرک هستند، در نتیجه شما می‌توانید هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از آن استفاده کنید. همچنین، خارج کردن آن هنگام برخی از فعالیت‌ها مانند دوچرخه‌سواری، نواختن سازهای بادی و… بسیار ضروری است. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الاینر یا ترازکننده

معمولا از این ابزار در ارتودنسی مربوط به بزرگسالان استفاده می‌شود و جایگزین مناسبی برای بریس‌ها هستند.

هدگیر

اگر سرعت رشد فک بالایی زیاد باشد، این ابزار کمک می‌کند تا روند این سرعت کاهش پیدا کند. علاوه بر این، هدگیر کمک می‌کند تا دندان‌های بالا و پایین شما در یک موقعیت مناسب قرار بگیرند.

ضربه‌گیر لب و گونه

برای کاهش فشار بر روی گونه یا لب استفاده از این ابزار بسیار توصیه می‌شود.

اکسپندر یا وسیع‌کننده کام

وظیفه این ابزار گسترده‌تر کردن قوس فک بالا است. این ابزار از یک صفحه پلاستیکی با پیچ‌های مختلف تشکیل شده است که بر روی کف یا سقف دهان نصب می‌شوند. فشار وارده این پیچ‌ها به استخوان فک باعث می‌شود تا مفاصل به سمت بیرون هدایت شوند. در واقع وظیفه اصلی این ابزار گسترش پهنای سقف دهان است.

نگهدارنده‌ها

بعد از پایان پروسه درمانی ارتودنسی استفاده از این ابزار پیشنهاد می‌شود. به این دلیل که بعد از پایان مرحله درمان، ممکن است دندان‌های شما به عقب برگردند. این ابزار کمک می‌کند تا این مشکل برای دندان‌های شما اتفاق نیفتد.

اسپلینت

محل قرارگیری این ابزار فک پایین یا بالای بیمار است. به کمک این ابزار فک شما به صورت صحیح و مناسب بسته خواهد شد. اگر شما هم دچار اختلال مفصل گیجگاهی فک هستید، این ابزار می‌تواند درد و اختلال عضلات را به حداقل برساند.

بهترین سن برای انجام ارتودنسی

در ادامه مقاله ارتودنسی چیست باید بگوییم، برخلاف تصور بسیاری از افراد، درمان ارتودنسی دندان تنها مختص کودکان یا سن پایین نیست. بزرگسالان نیز می‌توانند در صورت داشتن هرگونه مشکل در دندان و یا فک خود این روش درمانی را استفاده کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که با بالا رفتن سن، مدت زمان درمان طولانی‌تر و شانس درمان کمتر خواهد شد.

به صورت کلی، این درمان از سن 12 سالگی شروع می‌شود. یعنی زمانی که دندان‌های شیری کودک شما می‌ریزد و دندان‌های دائمی در می‌آیند، بهترین زمان برای ارتودنسی است. البته ممکن است استثناهایی نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در صورتی که کودک شما دچار شکاف لب یا کام است، بهتر است تا قبل از درآمدن دندان‌های دائمی تحت درمان قرار گیرد.

بهترین روش ارتودنسی

هزینه درمان ارتودنسی

هزینه درمان این روش در بهترین کلینیک ارتودنسی بستگی به عوامل مختلفی دارد. در نتیجه نمی‌توان هزینه مشخصی را برای آن معلوم کرد. اما به صورت کلی این هزینه شامل هزینه ویزیت و معاینه، مشخص کردن نوع درمان، نصب دستگاه‌های ارتودنسی، نوع براکت انتخابی، فک بالا و فک پایین، مراجعه جهت تنظیم دستگاه‌ها و مراجعات منظم بعد از اتمام ارتودنسی است.

همچنین، دندانپزشکان مختلف برای این عمل قیمت‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین، نیاز است تا قبل از اقدام به هر کاری از میزان هزینه آن اطلاع داشته باشید. همچنین، در صورت همکاری پزشک با بیمه، از میزان هزینه شما به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد.

اگرچه ممکن است قیمت انجام این کار گران به نظر برسد؛ اما فواید و مزایای زیاد آن شما را از انجام این درمان پشیمان نخواهد کرد؛ چرا که داشتن دندان‌های مرتب و هماهنگ به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های اجتماعی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید.

سخن پایانی

بسیاری از مردم با مشکلات ناشی از نامرتبی دندان‌ها و ناهنجاری‌های فکی دست و پنجه نرم می‌کنند. اما تعداد بسیار کمی از آن‌ها برای درمان ارتودنسی دندان به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا عدم درمان به‌موقع مشکلات جدی‌تری را برای آن‌ها به وجود بیاورد. اگر شما هم نیاز به مرتب کردن دندان‌های خود دارید، می‌توانید با درمان به‌موقع مشکل دندان‌های خودتان را برطرف سازید.در صورت داشتن تجربه در این زمینه می‌توانید نظر خودتان را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *