بروساژ دندان چیست

بروساژ دندان چیست و جه کاربرهایی دارد؟

دندان‌ها یکی از نقاط حساس بدن هستند که نیاز به مراقبت زیادی دارند. هر بار که غذا می‌خوریم مقداری جرم و مواد غذایی لای دندان‌های ما می‌چسبد. به همین جهت اگر اهمیتی به تمیز کردن و بهداشت دندان‌ خود ندهید باعث می‌شود که تغییر رنگ داده و دچار پوسیدگی شوند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از روش‌های درمانی همچون بروساژ دندان استفاده کنید. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که بروساژ دندان چیست و چگونه انجام می‌شود.
قبل از این که به بحث راجع به بروساژ دندان بپردازیم لازم است که بدانید بروساژ دندان یعنی چه؟ بروساژ یا پولیش دندان فرآیندی درمانی است که برای حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ها انجام می‌شود. این روش درمانی کاملاً بدون درد است و در مطب دندانپزشک انجام می‌شود. با انجام این کار خیال شما از بابت زیبایی و درخشندگی دندان‌ها راحت خواهد بود.

 

___________________________________________________________________

 

برای مطالعه: فلیپر دندان چیست؟ 

 

___________________________________________________________________

 

انواع بروساژ دندان

بروساژ دندان در 4 نوع مختلف ارائه می‌شود. هر یک از این 4 روش مزایای خاص خود را داشته و برای مواردی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور کلی انواع بروساژ دندان عبارت‌اند از:

  • بروساژ درمانی: برخی اوقات جراحی دندان باعث نمایان شدن سمنتوم می‌شود. طی بروساژ درمانی این ناحیه صیقل داده می‌شود تا میکروفلورا و اندوتوکسین‌های موجود در آن قسمت کاملاً پاک شوند.
  • بروساژ سطحی: این روش به‌منظور افزایش زیبایی دندان انجام می‌شود و طی آن دندانپزشک تاج دندان‌ها را صیقل می‌دهد.
  • بروساژ زیبایی: این نوع بروساژ که تحت عنوان پولیش کرونال نیز شناخته می‌شود برای از بین بردن پلاک و لک دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بروساژ انتخابی: این مدل از بروساژ دندان زمانی انجام می‌شود که دندانپزشک بخواهد لکه‌ها یا رنگ باقی‌مانده از فرآیند جرم‌گیری را تمیز کنید.

 

بروساژ دندان یعنی چه

مزایای بروساژ دندان

بروساژ دندان یک روش درمانی است که می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های لثه و دندان جلوگیری کند. این روش درمانی مزایای بسیار زیادی دارد به همین جهت اغلب دندانپزشکان توصیه می‌کنند که انجام بروساژ دندان را جدی بگیرید. به‌طور کلی مزایای بروساژ کردن دندان عبارت‌اند از:

  • از بین بردن باکتری‌های دندان
  • کمک به زیبایی و درخشندگی دندان‌ها
  • از بین بردن پلاک دندان

 

کاربرد بروساژ دندان

بروساژ دندان یکی از تکنیک‌های پرطرفدار دندانپزشکی است که به منظور افزایش زیبایی و سلامت دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی کاربرد بروساژ دندان عبارت است از:

  • صاف کردن سطح دندان‌ها
  • پاک کردن لکه‌ها
  • خلاص شدن از شر پلاک‌ها
  • براق و تمیز کردن دندان
  • جلوگیری از بیماری و تحریک لثه

 

مزایای بروساژ دندان

 

مراحل بروساژ دندان

بروساژ دندان یک فرآیند چند مرحله‌ای است که باید با دقت زیادی انجام شود. به‌طور کلی پولیش دندان دارای مراحل زیر است:

  • بررسی دندان توسط پزشک از لحاظ پوسیدگی، سالم بودن مینای دندان و…
  • جرم‌گیری دندان برای پاک کردن پلاک و جرم موجود روی دندان‌ها
  • پولیش دندان‌ها برای صاف و براق کردن دندان‌ها
  • فلوراید درمانی در صورت نیاز

 

موارد احتیاط بروساژ

بروساژ دندان یک روش ایمن و بدون خطر است. اما به دلیل این که دندان برخی از بیماران حساس است ممکن است به بروساژ ملایم‌تری احتیاج داشته باشید. همچنین اگر دارای ساییدگی یا فرسایش روی دندان‌های خود هستید بهتر است که این روش درمانی را به‌صورت محدود انجام دهید. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که بروساژ هر 6 ماه یکبار انجام شود.

 

مراحل بروساژ دندان

اهمیت انجام بروساژ دندان

مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان یک فرآیند اجباری است. اما برخی از افراد در انجام آن تنبلی می‌کنند و تنها به‌صورت سوری مسواک می‌زنند. حتی اگر این کار را به‌طور مرتب نیز انجام دهید ممکن است مقداری جرم و لکه روی دندان‌های شما ایجاد شود. سفید بودن دندان‌ها و تمیزی آن‌ها نشان‌دهنده شخصیت هر فرد است. بهتر است که بروساژ دندان را جدی بگیرید و طبق توصیه دندانپزشکان هر 6 ماه آن را انجام دهید.

 

روش های بروساژ دندان

برای آن‌که بدانید روش بروساژ دندان چیست باید ابتدا انواع آن را بشناسید. شما با توجه به سلیقه شخصی و نیاز خود می‌توانید بهترین روش را برای پولیش کردن دندان‌های خود انتخاب نمایید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • بروساژ در کلینیک دندان پزشکی آریل: متداول‌ترین روش برای انجام بروساژ دندان مراجعه به دندانپزشک است. طی این روش دندانپزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص و محلول‌های خاص دندان‌های شما را تمیز و درخشان می‌کند.
  • بروساژ با استفاده از ژل مخصوص: شما می‌توانید داخل خانه نیز دندان‌های خود را بروساژ کنید. برای این کار لازم است که ژل حاوی پراکسید غلیط تهیه کنید و هر شب به مدت چهار ساعت روی دندان‌های خود بگذارید. در صورتی که این فرآیند را به مدت دو هفته انجام دهید دندان‌های شما کاملاً سفید و درخشان خواهند شد.
  • بروساژ به وسیله خمیر دندان: برخی از خمیر دندان‌ها نیز وجود دارند که حاوی پراکسید است. بنابراین با مسواک زدن مرتب می‌توانید بروساژ دندان‌ها را داخل خانه انجام دهید.

 

روش های بروساژ دندان

بروساژ دندان چگونه انجام می شود؟

بروساژ دندان به وسیله یک دستگاه پلاستیکی مخصوص انجام می‌شود. این دستگاه دارای یک غلطک است که برای تمیز کردن پلاک، رنگ و جرم روی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تفاوت بروساژ دندان و جرمگیری دندان

 

جرم‌گیری روشی است که طی آن جرم دندان (پلاک‌های سفت و زرد رنگ) برداشته می‌شوند اما طی فرآیند بروساژ، لک‌های اضافی که بر اثر مصرف برخی مواد غذایی به وجود می‌آیند برطرف خواهد شد.

 

آیا بروساژ درد دارد؟

بروساژ یا جرم‌گیری دندان فرآیندی است که طی انجام آن دندان‌های شما تراشیده نخواهند شد. به همین جهت هیچ دردی را برای شما به ارمغان نمی‌آورد.

 

آیا بروساژ باعث از دست رفتن مینای دندان می شود؟

بروساژ یک روش جذاب برای افزایش سلامت و زیبایی دندان‌ها است که هیچ گونه صدمه‌ای به دندان‌های شما وارد نخواهد کرد.

 

چرا دندان ها بعد از انجام بروساژ حساس می شود؟

این روند کاملاً طبیعی است و دندان شما در برابر سرما و گرما حساس خواهد شد. شاید تصور کنید که این اتفاق به دلیل از بین رفتن مینای دندان رخ داده است ولی دلیل واقعی آن برداشتن رم سنگین موجود روی دندان است.

 

اهمیت انجام بروساژ دندان

مراقبت های بعد از بروساژ دندان

پس از انجام فرآیند بروساژ باید کمی صبور باشید تا دندان‌های شما به‌طور کامل بهبود پیدا کنند. پس از جرم‌گیری لازم است که به مدت 30 ثانیه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. به مدت یک روز از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و خوراکی خودداری کنید. تا جایی که می‌توانید تا 24 ساعت پس از بروساژ غذاهای آبکی مصرف کنید.

بروساژ دندان یکی از روش‌های شناخته شده برای بهبود زیبایی و سلامت دندان‌ها است. استفاده از این تکنیک فواید بسیار زیادی به همراه دارد و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید دندان‌هایی سالم و زیبا داشته باشید. در این مقاله بررسی کردیم که بروساژ چیست چه کاربردی دارد، چگونه انجام می‌شود و پس از انجام بروساژ دندان باید چه اقداماتی را انجام داد. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *