فلیپر دندان چیست

فلیپر دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

دندان‌ها جزو نقاط حساس بدن هستند که نقش مهمی در زیبایی افراد ایفا می‌کنند. اگر طی یک حادثه یا در اثر خراب شدن، دندان‌های خود را از دست بدهید متوجه این موضوع خواهید شد. در چنین شرایطی باید به فکر یک چاره اساسی باشید تا زیبایی را به دندان‌های خود بازگردانید. فلیپر دندان یکی از روش‌های موقت برای جایگزین کردن دندان مصنوعی به جای دندان‌ها از بین رفته است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. معمولاً این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دندان‌های بیمار قبل از پیاده‌سازی یک روش دائمی همچنان زیبا به نظر برسند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که فلیپر دندان چیست و برای چه افرادی مناسب است. بنابراین اگر قصد آشنایی با فلیپر دندان را دارید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با کلینیک دندانپزشکی آریل همراه باشید.

___________________________________________________________________

 

حتما بخوانید: بروساژ دندان چیست؟

 

___________________________________________________________________

 

فلیپر دندان که به آن دندان مصنوعی تکه ای نیز گفته می‌شود یک روش موقت برای جایگزینی دندان‌های از بین رفته است. با استفاده از این روش شما می‌توانید یک دندان مصنوعی مقرون به صرفه را جایگزین دندان‌های از بین رفته کنید. این دندان‌ها به‌طور موقت استفاده می‌شوند تا یک روش دائم همچون بریج یا ایمپلنت روی دندان‌ها اجرا شود.

 

انواع فلیپر دندان

فلیپر یکی از دندان‌های مصنوعی شناخته شده است که برای زیباسازی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دندان‌ها در انواع مختلفی روانه بازار می‌شوند. هر یک از انواع فلیپر مزایا و معایب خاص خود را داشته و در نوبه خود گزینه مناسبی برای اجرا هستند. به‌طور کلی انواع دندان مصنوعی تکه ای عبارت‌اند از:

 

فلیپر دندان اکریلیک

این نوع از دندان‌های مصنوعی از مواد اکرلیک ساخته می‌شوند و به‌راحتی داخل دهان بیمار قرار می‌گیرند. فلیپر دندان اکریلیک به منظور یک جایگزین مناسب برای دندان‌های از دست رفته شناخته می‌شود و معمولاً به جای یک یا دو دندان به کار برده می‌شود.

 

فلیپر دندان

 

فلیپر دندان فلزی

فلیپرهای فلزی از چارچوب فلز ساخته می‌شوند و از مقاومت بسیار خوبی برخوردارند. این مدل از دندان‌های مصنوعی قیمت بالاتری نسبت به سایر فلیپرها دارند و اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید برای مدت زمان طولانی دوام خواهند آورد.

فلیپر دندان انعطاف پذیر

این مدل از فلیپرها از مواد انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند و سازگاری بسیار خوبی دهان بیمار دارند. البته لازم به ذکر است که فلیپر انعطاف‌پذیر دوام کمتری نسبت به سایر فلیپرها داشته و ممکن است به تعویض مکرر در بازه‌های زمانی مشخص نیاز داشته باشد.

 

فلیپر دندان مصنوعی پارسیل

فیلپر دندان پارسیل یک گزینه ایده‌آل برای جایگزین شدن به جای چند دندان از بین رفته است. این مدل از دندان‌های مصنوعی با استفاده از گیره به دندان‌های طبیعی متصل می‌شوند تا استحکام بالایی داشته باشند. لذا فیلپرهای پارسیل نسبت به سایر فلیپرها پایدارتر بوده و به کمک آن می‌توانید دندان‌هایی مقاوم برای خود فراهم سازید.

 

فلیپر دندان با سیم فلزی

نوع دیگری از دندان‌های مصنوعی که محبوبیت زیادی نیز دارند فلیپر دندان با سیم فلزی است. در این مدل از فلیپرها، دندان مصنوعی با استفاده از یک سیم مقاوم به دندان‌های طبیعی متصل می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود که فلیپر با سیم فلزی مقاومت بالایی داشته و جزو گزینه‌های ایده‌آل برای علاقه‌مندان به نصب دندان مصنوعی باشد.

 

مزایای دندان فلیپر یا دندان مصنوعی تکه ای

دندان فلیپر مزایا و فواید بسیار زیادی دارد به همین جهت به‌عنوان جزو بهترین دندان‌های مصنوعی به‌شمار می‌رود. برای این که شناخت کاملی نسبت به این دندان‌ها داشته باشید قصد داریم در این بخش فواید دندان مصنوعی فیلیپر را برای شما بازگو کنیم. این فواید عبارت‌اند از:

  • ساخت آن‌ها سریع و آسان است.
  • نسبت به سایر روش‌های قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.
  • استفاده از آن‌ها کاملاً ساده است.
  • به زیباسازی دندان‌ها کمک می‌کند.
  • نصب و جداسازی آن‌ها آسان است.
  • دندان‌های کناری را در جای خود نگه داشته و از جا به جایی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 

انواع فلیپر دندان

 

معایب فلیپر دندان

قبل از این که از فلیپر دندان استفاده کنید لازم است که معایب آن را به خوبی بشناسید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که شناخت کاملی نسبت به دندان مصنوعی تکه‌ای داشته باشید. به‌طور کلی معایب دندان مصنوعی فیلیپر شامل موارد زیر هستند:

 

ماندگاری پایین

این دندان‌ها از مواد ارزان قیمت ساخته می‌شوند و یک جایگزین موقت برای دندان‌های از بین‌ رفته هستند. به همین جهت ماندگاری پایینی دارند و نیاز به تعویض دارند.

 

ایجاد درد و ناراحتی

به دلیل مصنوعی بودن ممکن است هنگام غذا خوردن و صحبت کردن درد و ناراحتی حس کنید.

 

ایجاد درد و ناراحتی

 

حساسیت به مواد

ممکن است مواد به کار رفته شده داخل دندان فلیپر برای شما مضر باشد و باعث حساسیت شما شود. به همین جهت قبل از استفاده از فلیپر دندان بهتر است که با پزشک خود درباره حساسیت‌های خود صحبت کنید.

 

شرایط نگهداری

فلیپر دندان نیاز به مراقبت زیادی دارد و برای این که دچار آسیب‌دیدگی نشود باید به‌صورت مرتب از آن نگهداری کنید.

 

خطر تحلیل لثه

تحلیل لثه یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در اثر استفاده از فلیپر دندان اتفاق می‌افتد. این دندان‌ها روی لثه شما قرار می‌گیرند و مانع رسیدن بزاق به آن می‌شود. به همین جهت باعث تحلیل لثه‌های بیمار می‌شوند.

 

شل شدن

دندان مصنوعی تکه‌ای با گذشت زمان و به دلیل استفاده طولانی مدت شل می‌شود. بنابراین لازم است که به پزشک مراجعه کرده و از پزشک خود بخواهید که دندان شما را در جای خود قرار دهد.

 

انواع دندان مصنوعی تکه ای

 

مواد تشکیل دهنده فیلیپر دندان

فلیپر دندان از آکرلیک صورتی رنگ ساخته می‌شود. رنگ این دندان‌ها با رنگ دندان‌ها و لثه‌های شما مطابقت دارد و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید فضای خالی ناشی از دندان‌های از بین رفته را به‌راحتی پر کنید.

 

نحوه مراقب از فلیپر دندان

مراقبت از فلیپر دندان از اهمیت بسیار زیادی دارد. این دندان‌ها همانند دندان‌های طبیعی مقاوم نیستند و برای این که مدت زمان زیادی همراه شما باشند نیاز به مراقبت دارند. به‌طور کلی برای مراقبت از فلیپر دندان باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • فلیپر دندان را به‌طور مرتب و با استفاده از مسواک نرم تمیز کنید.
  • طی بازه‌های زمانی مشخص به دندانپزشک مراجعه کنید و از سالم بودن فلیپر مطمئن شوید.
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبناک جدا خودداری کنید.
  • تحت هیچ شرایطی از مواد شیمیایی خشن و مواد ساینده برای تمیز کردن فلیپر استفاده نکنید.
  • هنگامی که فلیپر دندان را از دهان خود در می‌آورید در یک محل تمیز و خشک نگهداری کنید.
  • قبل از خواب دندان‌های مصنوعی را از دهان خود خارج کنید تا فشاری به لثه‌ها و بافت‌های نرم وارد نشود.

 

جایگزین فیلیپر دندان

همانطور که اشاره کردیم استفاده از فلیپر دندان یک روش متداول برای زیباسازی ظاهر دندان‌ها است. با این حال برخی از روش‌ها نیز وجود دارند که به‌عنوان جایگزین دندان مصنوعی تکه ‌ای در نظر گرفته می‌شوند. شما با توجه به سلیقه شخصی و بودجه‌ای که دارید می‌توانید بهترین روش را برای زیباسازی دندان‌ها و جایگزین دندان‌های از بین رفته انتخاب نمایید.

 

روش های دائمی

روش‌های دائمی تاثیرگذاری بیشتری دارند و به شما این امکان را می‌دهند که برای مدت زمان طولانی‌تری جای دندان‌های از بین رفته را پر کنید. البته لازم به ذکر است که روش‌های دائمی نسبت به فلیپر دندان از قیمت نسبتا بالایی برخوردارند. به‌طور کلی روش‌های دائمی جایگزین فلیپر دندان عبارت‌اند از:

  • بریچ دندان: بریچ‌های دندان به‌طور مستقیم به دندان‌های شما وصل می‌شود و جای خالی دندان‌های از بین رفته را پر می‌کند.
  • ایمپلنت: این روش بهترین جایگزین برای دندان‌های از بین رفته است. چرا که دندان‌های جدید به استخوان فک شما متصل شده و کاملا شبیه دندان‌های واقعی خواهند بود.

 

روش های موقتی

در روش موقت شما می‌توانید از دندان‌های مصنوعی موقت استفاده کنید. این مدل از دندان‌ها مقاومت بیشتری نسبت به فلیپر داشته و یک گزینه کاملا اقتصادی به‌شمار می‌روند. روش‌های موقتی شامل موارد زیر هستند:

  • پروتز تکه‌ای ثابت: این روش زمانی به کار می‌رود که شما تعدادی دندان سالم داخل دهان خود داشته باشید. پروتزهای تکه‌ای روی دندان‌های موجود قرار می‌گیرند و کاملا ثابت خواهند بود.
  • اسنپ آن اسمایل: این روش نوعی پروتز سفارشی است که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند و به زیبایی آن‌ها کمک می‌کنند.

 

مدت زمان استفاده از دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی تکه‌ای یک روش موقت برای زیباسازی دندان‌ها و جایگزین دندان‌های از بین رفته است. با این حال برخی از افراد فلیپر دندان را به‌عنوان یک روش دائمی در نظر گرفته و برای مدت زمانی استفاده می‌کنند. در حالت کلی بهتر است از فلیپر دندان تا زمانی که لثه‌های بیمار برای ایمپلنت کردن آماده شوند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

چه کسانی کاندید دندان فیلیپر هستند؟

دندان فلیپر یک روش جذاب و ایده‌آل برای پر کردن جای خالی دندان‌های از بین رفته و زیباسازی دندان‌ها است. این روش معمولاً مدت زمان کمی دوام دارد به همین جهت اغلب برای افراد با سن بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید دندان‌های خود را ایمپلنت کنید ولی در حال حاضر بودجه کافی برای این کار را ندارید، می‌توانید فعلاً از دندان فلیپر استفاده کنید. در حالت کلی دندان فلیپر برای افرادی که قصد استفاده کوتاه مدت از دندان مصنوعی را دارند توصیه می‌شود در غیر این صورت نباید سراغ دندان مصنوعی تکه ای بروید.

 

چه کسانی کاندید دندان فیلیپر هستند؟

 

آیا غذا خوردن با دندان فیلیپر امکان پذیر است؟

فلیپر یک نوع دندان مصنوعی است که با هدف کمک به زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال شما با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید انواع غذاها را با استفاده از دندان فلیپر میل کنید. برای این کار کافی است که لقمه‌های کوچک بگیرید و از خوردن غذاهای سفت اجتناب کنید. پس از گذشت یک دوره مشخص یاد می‌گیرد که روش درست غذا خوردن با دندان مصنوعی فلیپر چیست و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *