کورتاژ لثه چیست

کورتاژ لثه چیست؟خراشیدن لثه چگونه انجام می شود وراه درمان آن

مشکلات دهان و دندان از دسته بیماری‌هایی محسوب می‌شوند که باید به‌سرعت درمان شوند. اگرچه این بیماری‌ها کشنده نیستند، اما در صورت بی‌توجهی، عوارضی به دنبال دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. شاید در میان درمان‌هایی که برای دندان وجود دارد نام کورتاژ را هم شنیده باشید و این سؤال برایتان ایجاد شده باشد که کورتاژ لثه چیست؟
کورتاژ یا خراشیدن لثه به معنای تراش دیواره‌های لثه است که معمولاً با هدف از بین ‌بردن بافت‌های حامی (مثلاً استخوان) که دچار تحلیل شده‌اند، انجام می‌شود. در این فرایند، بافت ملتهب کاملاً جدا می‌شود و بخش‌های سالم باقی می‌مانند.

 

___________________________________________________________________

 

حتما بخوانید: کراس بایت چیست ؟

 

___________________________________________________________________

 

 

انواع کورتاژ لثه

درمان کورتاژ لثه به دو روش لثه‌ای (بسته) و زیرلثه‌ای (باز) انجام می‌شود. بافت نرم و ملتهبی که متورم شده است و دیواره اطراف پاکت پریودنتال را تشکیل می‌دهد، در کورتاژ لثه‌ای از بین می‌رود. در مقابل، در کورتاژ زیرلثه‌ای بخش‌هایی تراشیده می‌شوند که در نزدیکی ریشه قرار دارند. این خراشیدن باعث از بین ‌رفتن اتصال بافت همبند لثه و استخوان می‌شود.

 

ویژگی های کورتاژ لثه

پس‌ازاینکه متوجه شدید کورتاژ لثه چیست، شاید گمان کنید که کورتاژ همان جرم‌گیری است. درصورتی‌که کورتاژ یک ویژگی خاص دارد که باعث تمایز آن از جرم‌گیری می‌شود. در زمان جرم‌گیری ممکن است تا حدودی سطح ریشه صاف شود؛ درواقع در چنین شرایطی درجه خفیفی از کورتاژ انجام شده است. از طرف دیگر زمانی که کورتاژ انجام می‌شود، عمق پاکت پایین می‌آید و چسبندگی جدیدی برای بافت همبند ایجاد می‌شود. درواقع این کار باعث می‌شود تا بافت سالم جایگزین بافت آسیب‌دیده شود و مشکلات لثه به‌طور کامل بهبود پیدا کنند.

 

فواید کورتاژ لثه

زمانی که بافت لثه دچار التهاب می‌شود، به محل مناسبی برای تجمع میکروب‌ها تبدیل می‌شود. به همین ترتیب نیز باعث افزایش جرم دندان خواهد شد. اولین فایده‌ای که خراشیدن لثه به همراه دارد، پاک‌سازی محیط دندان از باکتری‌ها است. کورتاژ یک درمان سریع برای مشکلات لثه محسوب می‌شود که التهاب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف می‌کند. همچنین دیگر فایده آن کوتاه شدن زمان ترمیم لثه است.

 

فواید کورتاژ لثه

 

مراحل کورتاژ لثه

ممکن است بپرسید که مراحل کورتاژ لثه چیست؟ به‌طورکلی می‌توان مراحل زیر را برای این درمان معرفی کرد:

  1. مرحله اول شامل ویزیت پزشک برای تعیین روش کورتاژ لثه می‌شود.
  2. مرحله دوم از بین ‌بردن باکتری و پلاک‌هایی است که در لثه وجود دارند.
  3. در مرحله سوم، سطح ریشه‌ها تمیز می‌شوند. البته این کار با تجهیزات خاصی انجام می‌شود تا آسیبی به بافت نرم آن وارد نشود.
  4. در مرحله آخر به دلیل تغییراتی که در عمق پاکت‌های دندان به وجود آمده، درمانی برای بهبود لثه و جلوگیری از تشدید التهابات آن در نظر گرفته می‌شود.

 

نحوه انجام کورتاژ لثه

اگر می‌خواهید بدانید که کورتاژ لثه چگونه است، باید گفت که در انجام این روش درمانی نیز مانند تمام درمان‌های دندان، ابتدا آمپول بی‌حسی تزریق می‌شود. سپس پزشک با ابزار مخصوص برشی در لثه ایجاد می‌کند، تا با این کار به شکل بهتر و دقیق‌تری به بافت‌های آلوده دسترسی داشته باشد و آن‌ها را حذف کند. در مرحله بعد، ریشه‌ها صاف می‌شوند و درنهایت محلی که برش داده شده بخیه زده می‌شود.

 

اهمیت درمان کورتاژ لثه

اغلب ما با درد دندان آشنایی داریم و می‌دانیم که گاهی ممکن است غیرقابل‌تحمل باشد؛ اما اهمیت درمان لثه و کورتاژ لثه چیست؟ ازآنجایی‌که این درمان شامل برش و بخیه بافت لثه می‌شود، شاید اغلب افراد ترجیح بدهند که از انجام آن صرف‌نظر کنند. دلیل اصلی این تفکر بدون درد بودن مشکلات لثه است؛ اما باید بدانید که در صورت درمان نشدن، ممکن است شاهد خونریزی‌هایی در لثه باشید. همچنین باکتری‌های محیط دهان افزایش پیدا کرده و به‌ شکل پلاک، روی سطح دندان نمایان می‌شوند.
به همین ترتیب نیز پلاک‌ها تا عمق‌های بیشتری (استخوان فک و ریشه دندان) پیشروی می‌کنند. به‌مرورزمان این پلاک‌ها باعث می‌شوند که لثه و استخوان‌های شما تحلیل رفته و دندان‌ها لق شوند. این موضوع حتی ممکن است باعث افتادن دندان‌ها شود. از همین رو می‌توان اهمیت و علت کورتاژ لثه را درک کرد.

 

آیا کورتاژ لثه درد دارد؟

آیا می‌دانید یکی از سؤالات متداولی که در خصوص کورتاژ لثه دندان وجود دارد چیست؟ این که آیا این درمان با درد همراه است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که تزریق بی‌حسی باعث می‌شود که هیچ دردی در طول این درمان احساس نکنید. درواقع تنها چیزی که احساس می‌کنید، درد بسیار اندک تزریق بی‌حسی است. پس‌ازآن نیز معمولاً دندانپزشک توصیه می‌کند که مسکن‌هایی را مصرف کنید تا با از بین ‌رفتن تأثیر بی‌حسی، دچار درد ناشی از بخیه نشوید. بدین ترتیب این روش مانند تمام درمان‌های دندان بدون درد است؛ مگر آنکه به کلینیکی نامعتبر مراجعه کنید.

 

آیا کورتاژ لثه درد دارد

 

روند درمان کورتاژ لثه ای

بعد از خراشیدن لثه، حدود دو روز باید به‌دقت از محل جراحی مراقبت کنید. پس‌ازآن نیز در طول 2 تا 7 روز روند بهبودی طی می‌شود و محل بخیه ترمیم می‌شود. ازآنجایی‌که در این روش برش‌های عمیقی ایجاد نمی‌شود، پس از دو هفته لثه حدود 90 درصد ترمیم می‌شود و هیچ نشانی از کورتاژ باقی نمی‌ماند.

 

مراقبت های بعد از کورتاژ لثه

2 تا 3 ساعت بعد از کورتاژ، می‌توانید با فاصله زمانی 15 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید. همچنین باید مصرف آنتی‌بیوتیک به‌موقع باشد و دوره درمان را تکمیل کنید. یک توصیه بعد از کورتاژ دندان این است که تا چند روز غذاهای نرم و ترجیحاً مایعات با دمای نسبتاً گرم استفاده کنید. همچنین بهتر است برای اینکه از عوارض کورتاژ لثه (درد و عفونت) در امان باشید، بعد از هر وعده‌غذایی دهان خود را بشویید.
درنهایت نیز توصیه می‌شود برای اینکه بهترین نتیجه را از کورتاژ بگیرید، به یک مرکز درمانی معتبر و مجهز مراجعه نمایید. کلینیک دندانپزشکی آریل با همراهی پزشکان متخصص و تجهیزات دیجیتالی باکیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش از درمان مشکلات دندانی را برای شما فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *