تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست؟

تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست و کدام یک بهتر است؟

حتما برای شما هم سوال پیش امده است که تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست؟ داشتن یک لبخند زیبا را می‌توان از جمله مهم‌ترین عواملی دانست که در زیبایی چهره انسان‌ها تأثیرگذار است. ناگفته پیداست که لبخند زیبا، در گروی داشتن دندان‌های زیبا و سفید است. چهره می‌تواند تأثیر زیادی روی اعتمادبه‌نفس افراد داشته باشد. بااین‌حال متأسفانه عده زیادی به دلیل نامرتب بودن یا تغییر رنگ دندان‌های خود، از لبخند زدن خجالت می‌کشند. لمینت و کامپوزیت دندان دو پروسه زیبایی متفاوت هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها و زیبایی بخشیدن به لبخند افراد به کار گرفته می‌شوند. هر دو درمان، غیرتهاجمی بوده و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به‌سادگی، چهره فرد را تغییر دهند. 

اما تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی بیشتر این دو فرایند زیبایی دندان بپردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تفاوت کامپوزیت با لمینت در چیست؟
  • مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت دندان

تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست؟

در مقاله تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست؟ اگر به دنبال راه مناسبی برای رفع تیرگی دندان‌ها هستید، احتمالاً دندانپزشکتان دو گزینه مختلف را به شما پیشنهاد خواهد داد: کامپوزیت و لمینت. از جمله مهم‌ترین کاربردهای لمینت و کامپوزیت دندان می‌توان به رفع شکستگی‌های دندان، برطرف‌کردن تیرگی و زردی دندان، مرتب ساختن، بهبود شکل و پر کردن فاصله میان دندان‌ها اشاره کرد. هر دو راه‌حل، مزایای خاص خود و البته معایبی نیز دارند و به‌طورکلی می‌توانند اندازه، شکل و رنگ دندان‌ها را بهبود دهند. اما فرق اصلی این دو در چیست؟

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

لمینت‌ها، لایه‌های نازکی از پروسلین (Procelain) هستند که روی قسمت جلوی دندان‌ها می‌آیند. این لایه‌ها از قبل آماده هستند و برای تکمیل جای‌گذاری آن‌ها لازم است بیمار حداقل دو جلسه به دندانپزشکی مراجعه کند.

یک جلسه برای آماده‌سازی و یک جلسه دیگر برای فیکس کردن نهایی لمینت. ازآنجاکه لمینت‌ها از پیش آماده بوده و خارج از مطب ساخته شده‌اند، لازم است کار بیشتری روی آن‌ها انجام شود تا ضخامت و شکلشان دقیقاً متناسب با دندان‌های بیمار شود.

کامپوزیت‌ها ترکیبی شیمیایی از رزین (پلاستیک) و شیشه بوده و به‌صورت یک لایه روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. جای‌گذاری کامپوزیت روی دندان به زمان کمتری نیاز داشته و معمولاً طی یک جلسه انجام می‌شود. یک لایه رزین که رنگ آن متناسب با دندان بیمار باشد انتخاب شده و روی دندان قرار می‌گیرد. سپس دندانپزشک روی کامپوزیت دندان کار می‌کند تا شکل آن دقیقاً شبیه به دندان‌های بیمار شود. باوجود اینکه به نظر می‌رسد عمل کامپوزیت سریع‌تر انجام می‌شود و برخی افراد نیز به دلیل تفاوت قیمت کامپوزیت با لمینت، آن را انتخاب می‌کنند، اما واقعیت این است که کامپوزیت‌ها به اندازه لمینت‌های پروسلین پایدار و مقاوم نیستند.

کامپوزیت دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

مزایا و معایب کامپوزیت دندان و لمینت دندان

حال که تفاوت اصلی کامپوزیت و لمینت را از نظر مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها شناختیم، اجازه بدهید نگاهی به مزایا و معایب هرکدام از این روکش‌ها داشته باشیم.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌ها در مطب دندانپزشکی قالب‌گیری و به‌صورت تک‌لایه روی دندان اضافه می‌شوند. معمولاً فرایند اضافه کردن کامپوزیت به دندان در یک جلسه انجام می‌شود.

مزایای کامپوزیت دندان

  • درمان تنها در یک جلسه به پایان می‌رسد.
  • نسبت به لمینت ارزان‌تر است.
  • سطح کمتری از دندان تراشیده می‌شود.

معایب کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت‌ها زودتر دچار لک و زردی می‌شوند.
  • کامپوزیت نسبت به لمینت دوام کمتری دارد.
  • شکستگی‌های ترمیم‌شده در کامپوزیت معمولاً قابل‌مشاهده هستند.
  • طول عمر کامپوزیت‌ها کوتاه است.
  • ظاهر کامپوزیت به‌اندازه لمینت طبیعی نیست.

مزایا و معایب لمینت دندان

روکش‌های لمینت پروسلین در محیط آزمایشگاه طراحی و تولید شده‌اند تا بیشترین تناسب را با رنگ، شکل و اندازه دندان‌های انسان داشته باشند. طول فرایند لمینت‌گذاری برای بیمار در سه جلسه انجام می‌شود.

لمینت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

مزایای لمینت دندان

  • استفاده از مواد بادوام و قوی
  • طول عمر بیشتر (بیش از ۱۰ سال)
  • ظاهر طبیعی
  • مقاومت بالا در برابر زرد شدن

معایب لمینت دندان

  • امکان ترمیم نداشته و در صورت آسیب‌دیدن باید تعویض شوند.
  • پروسه درمان طولانی‌تر است.
مزایا و معایب لمینت دندان

سخن پایانی درباره تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست؟

تفاوت کامپوزیت با لمینت چیست؟ در این مقاله تلاش کردیم به‌صورت خلاصه به بررسی پاسخ این سؤال بپردازیم. هم کامپوزیت و هم لمینت هر دو هدف مشترکی را دنبال می‌کنند که بهبود ظاهر دندان‌ها، سفیدتر کردن آن‌ها و در نهایت، هدیه دادن یک لبخند زیبا و دلنشین به بیمار است. همه افراد حق دارند لبخند زیبایی داشته باشند و یک دندانپزشک خوب به شما کمک می‌کند تا به آنچه لایق آن هستید دست پیدا کنید. کامپوزیت و لمینت راه‌حل‌های خلاقانه‌ای هستند که می‌توانند علاوه بر سفیدتر کردن دندان‌ها، مشکلات دیگری نظیر ناهماهنگی دندان‌ها را نیز رفع کنند.

تفاوت اصلی این دو پروسه، در نوع مواد استفاده‌شده، هزینه و شیوه جای‌گذاری آن‌ها است. تفاوت نوع مواد به‌کاررفته در کامپوزیت و لمینت باعث می‌شود که نتیجه نهایی، دوام و طول عمر آن‌ها با هم تفاوت چشمگیری داشته باشد. تحقیق درباره دوام و طول عمر لمینت و کامپوزیت می‌تواند در تصمیم گیری کمک کند. اگرچه هزینه کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر است، اما به علت نوع مواد سازنده، زودتر از لمینت دچار آسیب‌هایی مثل شکستگی، ترک خوردن و زردی می‌شود.

هر آنچه که نیاز است درباره لمینت سرامیکی بدون تراش بدانید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *